«Μέσω Νεμέας ο όμιλος ΟΤΕ διαδραματίζει κομβικό ρόλο στην ανάπτυξη ενός δικτύου παροχής ευρυζωνικού Internet σε πτήσεις πάνω από την Ευρώπη. Η βρετανική Inmarsat επέλεξε το κέντρο δορυφορικών επικοινωνιών στην περιοχή, για να εγκαταστήσει την επίγεια δορυφορική υποδομή του European Aviation Network (EAN).
Το ΕΑΝ είναι ένα πρωτοποριακό δίκτυο που θα επιτρέπει σε εκατομμύρια επιβάτες πτήσεων πάνω από την Ευρώπη να χρησιμοποιούν εν πτήσει τα smartphones και τις άλλες συσκευές τους, όπως θα έκαναν και στο έδαφος. Θα συνδυάζει τη δορυφορική τεχνολογία του νέου δορυφόρου της Inmarsat, με ένα νέο πανευρωπαϊκό επίγειο ευρυζωνικό δίκτυο τεχνολογίας LTE, το οποίο θα κατασκευάσει η Deutsche Telekom.
Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες η Aegean Airlines θα είναι μεταξύ των πρώτων ευρωπαϊκών αερομεταφορέων που θα αξιοποιήσουν το νέο δίκτυο και θα παρέχουν στους επιβάτες τη δυνατότητα διασύνδεσης. Στο θέμα είχε αναφερθεί πρόσφατα ο αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Ε. Βασιλάκης, λέγοντας ότι πιθανώς μέχρι τα Χριστούγεννα θα γίνουν σχετικές ανακοινώσεις.
Το υπό ανάπτυξη δίκτυο θα σχηματιστεί με την παράλληλη χρήση του νέου δορυφόρου και πολλών επίγειων σταθμών βάσης, εξασφαλίζοντας πληρέστερη κάλυψη. Αντίστοιχος δορυφορικός σταθμός θα λειτουργήσει και στο Μόναχο.
Σήμερα, σε κάποιες αεροπορικές εταιρείες, οι επιβάτες των διακεκριμένων θέσεων, κυρίως σε υπερπόντιες πτήσεις μεγάλων αποστάσεων, έχουν πρόσβαση στο Internet μέσω WiFi καμπίνας και δορυφορικών συνδέσεων. Συχνά όμως, οι υπηρεσίες αυτές υστερούν σε ταχύτητα σύνδεσης και έχουν περιορισμούς γεωγραφικής κάλυψης.
Η διαμορφωμένη τάση στις αερομεταφορές θέλει την παροχή Internet και στους αιθέρες να θεωρείται σε λίγα χρόνια δεδομένη. Κάποιοι, παγκόσμιας εμβέλειας αερομεταφορείς έχουν ήδη ανακοινώσει τα άμεσα σχέδια τους, καθώς όλο και περισσότεροι επιβάτες προτιμούν να χρησιμοποιούν τις δικές τους φορητές συσκευές, αντί των ενσωματωμένων συστημάτων διασκέδασης.
Επιπλέον, η ενθάρρυνση αυτής της συμπεριφοράς από την πλευρά των επιβατών (bring your own device) και οι ασύρματες συνδέσεις έχουν σημαντικό όφελος για τις αεροπορικές εταιρείες, αφού μελλοντικά θα απαλλάξουν τα αεροπλάνα από το βάρος των καλωδίων που διατρέχουν την καμπίνα, όπως και τον πρόσθετο εξοπλισμό ανά θέση.
Πέραν του κόστους εγκατάστασης και συντήρησης, σύμφωνα με κάποιους υπολογισμούς, σε ένα Boeing 767 των 260 θέσεων μπορούν να εξοικονομηθούν μέχρι και 80 τόνοι καυσίμου σε ετήσια βάση, από τη μείωση του βάρους που θα προκύψει με την υιοθέτηση αντίστοιχων συστημάτων. Σε όλα αυτά καθοριστικό ρόλο θα παίξει η δυνατότητα διασύνδεσης στο Internet σε υψηλές ταχύτητες, η οποία θα μπορεί να εξασφαλιστεί από το υπό ανάπτυξη ευρωπαϊκό δίκτυο με τη συμμετοχή του ΟΤΕ.
Παρόμοιο μοντέλο δικτύωσης, βασισμένο σε επίγειους σταθμούς βάσης, παρέχει στον εναέριο χώρο των Ηνωμένων Πολιτειών η Gogo, η οποία ειδικεύεται στις ευρυζωνικές υπηρεσίες σύνδεσης στο Internet κατά την πτήση. Στην προκειμένη περίπτωση ο χρήστης αγοράζει ηλεκτρονικά κουπόνια συγκεκριμένης διάρκειας (από μερικές ώρες μέχρι και ένα 24ώρο), τα οποία μπορεί να ενεργοποιήσει οποτεδήποτε το επιθυμεί κατά την πτήση. Έχει δε τη δυνατότητα να συνεχίσει να χρησιμοποιεί την υπηρεσία ακόμα και στην περίπτωση που αλλάξει αεροπλάνο λόγω συνεχόμενων πτήσεων, εφόσον είναι εντός του προκαθορισμένου χρόνου. Η σύνδεση είναι εφικτή όταν το αεροπλάνο βρεθεί πάνω από ένα ορισμένο ύψος, μερικών χιλιάδων ποδών.
Στην περίπτωση του ευρωπαϊκού δικτύου με τη συμμετοχή του ΟΤΕ, ένα ενδιαφέρον θέμα που ανακύπτει με την παροχή σύνδεσης στο Internet κατά την πτήση, είναι του που θα αναφέρεται γεωγραφικά το κάθε αεροσκάφος, προκειμένου να γίνεται η αντιστοίχηση του online περιεχομένου στο οποίο θα έχουν πρόσβαση οι επιβάτες -όπως για παράδειγμα οι διαφημιστικές προβολές. Σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες κάθε αεροπλάνο θα λαμβάνει πριν από την απογείωση μια IP διεύθυνση, η αντιστοίχηση της οποίας θα μπορεί να γίνεται κατά περίπτωση και σε συνεννόηση μεταξύ τηλεπικοινωνιακού παρόχου και αεροπορικής εταιρείας».