Της Χριστίνας Τσιορωτά
Τον 1ο Θεματικό Σιδηρόδρομο στην Ευρώπη θα έχει η Πελοπόννησος, εφόσον το σχέδιο που καταρτίζουν Περιφέρεια – ΟΣΕ και Πολιτεία, υλοποιηθεί. Βέβαια δεν πρόκειται για καινούργιο σχέδιο ( η καινοτομία είναι το νέο στοιχείο) αφού δεν μιλάμε παρά για το “παγωμένο” εδώ και 3 χρόνια σχέδιο Τατούλη για τον σιδηρόδρομο της Πελοποννήσου.
“Από το 2012 είχαμε μιλήσει για την επανεκκίνηση του σιδηρόδρομου στην Πελοπόννησο αλλά δεν είχε προχωρήσει τίποτα τα τελευταία 3 χρόνια, χαίρομαι διότι τώρα ωρίμασε όλο αυτό το σχέδιο, υπάρχουν 3 Υπουργοί που στηρίζουν το σχέδιο μας, σχέδιο στο οποίο η Περιφέρεια Πελοποννήσου έχει τον 1ο ρόλο για την υλοποίηση του έργου μέσω ΣΔΙΤ , στις υπάρχουσες εγκαταστάσεις”.Τάδε έφη Πέτρος Τατούλης στην συνέντευξη τύπου της Τρίτης για την επανεκκίνηση του σιδηρόδρομου, έργο το οποίο ουσιαστικά μπήκε σε τροχιά υλοποίησης μετά και την συνάντηση στην Περιφέρεια του Περιφερειάρχη με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο του ΟΣΕ αλλά και τον τέως Πρόεδρο του.
Στα σχέδια της Περιφερειακής αρχής υπάρχει και η επιβατική κίνηση του σιδηρόδρομου σε δυο κατευθύνσεις, στο Μεσσηνιακό δίκτυο αλλά και στην γραμμή Κόρινθος – Μυκήνες – Ναύπλιο, αίτημα που έχει θέσει τις τελευταίες ημέρες επιτακτικά και ο Δήμαρχος Άργους – Μυκηνών Δημήτρης Καμπόσος.
Σημαντική βοήθεια στο όλο εγχείρημα θ αποτελέσει η παρουσία του Πολυτεχνείου της Ζυρίχης το οποίο μέσω καθηγητών του θα προσφέρει – χωρίς οικονομική επιβάρυνση – γνώσεις και εμπειρία έτσι ώστε να θωρακιστεί απόλυτα η δημιουργία ενός νέου “οικονομικού δεδομένου” στο οποίο στοχεύει η περιφερειακή αρχή.
Εκ διαμέτρου αντίθετη θέση από το Υποδομών
Βέβαια , δεν μπορεί κανείς να αγνοήσει την εκ διαμέτρου αντίθετη τοποθέτηση επι του έργου της επανεκκίνησης, του Υπουργείου Υποδομών το οποίο δια του Γενικού του Γραμματέα Γιώργου Δέδε στην πρόσφατη ημερίδα της ΠΕΔ στην Καλαμάτα, μιλά για ένταξη στο “πακέτο Γιούνκερ” και υλοποίηση με την συμβολή ιδιωτικών πόρων.
Ο Γιώργος Δέδες τόνισε οτι στην πρόταση για το “σχέδιο Γιούνκερ” εντάσσεται και η υλοποίηση του έργου της γραμμής Πάτρα – Πύργος – Καλαμάτα και του τμήματος Κατάκολο – Αρχαία Ολυμπία καθώς και η αναβάθμιση των λιμένων Καλαμάτας και Κατάκολου. ” “Το σχέδιο Γιούνκερ” για εμάς σημαίνει σύμπραξη με τον ιδιωτικό τομέα, με νέο πλαίσιο πουθ ταυτόχρονα θα διασφαλίζει τα συμφέροντα των πολιτών και του δημόσιου τομέα”.
Για “απόλυτη έλλειψη γνώσεων” μίλησε ο Πέτρος Τατούλης στο άκουσμα των παραπάνω , για ψέμματα που λέγονται απο περιφερόμενους μάγους της κυβέρνησης με τους πολίτες να καλούνται να επιλέξουν το ποιος ομιλεί ορθά, ποιος θα πράξει και ποιου εν τέλει οι “συμμαχίες” είναι καλύτερες ώστε να ευοδώσουν το έργο. “Περιφέρεια – 3 Υπουργοί ( που δεν ονομάζονται) Δ.Σ ΟΣΕ και τέως Πρόεδρος ΟΣΕ ή Υπουργείο Υποδομών – Πακέτο Γιουνκερ – ΠΕΔ Πελοποννήσου”.
«Ούτε λέξη» για τον Προαστιακό στο Λουτράκι
Για vertigo του Περιφερειάρχη μιλά η Πρωτοβουλία από το Λουτράκι λίγες ώρες μετά τις δηλώσεις του Πέτρου Τατούλη για την επανεκκίνηση του Σιδηρόδρομου στην Πελοπόννησο. Η πρωτοβουλία ανακινεί για πολλοστή φορά το ζήτημα της έλευσης του προαστιακού στην Λουτρόπολη και ευθέως επιτίθεται στον Περιφερειάρχη ο οποίος είχε από την αρχή της θητείας του δεσμευθεί για την υλοποίηση αυτού του έργου. Αανφέρει η Πρωτοβουλία σε ανακοίνωσή της: «Είναι πρωτοφανές, ο περιφερειάρχης Πελοποννήσου Πέτρος Τατούλης να συγκαλεί στο γραφείο του σύσκεψη με τον νυν και τον τέως πρόεδρο του ΟΣΕ για την ανάπτυξη του σιδηροδρόμου στην περιφέρεια Πελοποννήσου και να μην βρίσκει λέξη να πει για την σύνδεση του Λουτρακίου με τον προαστιακό σιδηρόδρομο.Παρά το γεγονός ότι η Πρωτοβουλία Πολιτών και Φορέων για την Έλευση του Προαστιακού Σιδηροδρόμου στην οδό Αιγαίου, έχει χαρακτηρισθεί από τον Πέτρο Τατούλη «ανήθικη» επειδή υπερασπίζεται και προωθεί ένα από τα πιο ζωτικής σημασίας θέματα για την ανάπτυξη του Λουτρακίου, ωστόσο, αντιμετωπίζει τον περιφερειάρχη με κατανόηση, θεωρώντας ότι ενδεχομένως να είχε υποστεί… vertigo από την «ιπτάμενη κατάδυση», όπως εύστοχα παρατήρησε το ιστολόγιο loutraki-press, καθ’ ότι ετοιμάζει «σιδηροδρομική κρουαζιέρα»…Αλήθεια, από τον Νοέμβριο του 2011 που έχει υποσχεθεί την σύνδεση της πόλης του Λουτρακίου με το πλέον σύγχρονο, ασφαλές, γρήγορο και οικονομικότερο μεταφορικό μέσο, με την τοπική κοινωνία να περιμένει μετά και τις ενδιάμεσες δηλώσεις του, δεν θεωρεί ότι συνεχίζει προκλητικότατα να την εξαπατά και να την απομονώνει, προς δόξαν οικονομικών συμφερόντων και μόνον;Περιφερειάρχα Πελοποννήσου Πέτρο Τατούλη, στους 25 μήνες που έχετε στα χέρια σας ολοκληρωμένη την μελέτη του ΟΣΕ με τα τεύχη δημοπράτησης για την ένταξή της στο ΕΣΠΑ, δεν σας φέρνει το γεγονός αυτό σε δύσκολη θέση ή θεωρείτε τους συμπολίτες μας, πολίτες ενός κατώτερου Θεού, που δεν δικαιούνται τον προαστιακό σιδηρόδρομο»;
Γιώργος Δέδες; Η πολιτική μας μιλά για «συνδυασμένες μεταφορές»
Με σύμβαση παραχώρησης σε ιδιώτες και με χρηματοδότηση μέσω του πακέτου Γιούνκερ, σχεδιάζει η κυβέρνηση να υλοποιήσει το έργο αναβάθμισης της γραμμής Πάτρα – Πύργος – Καλαμάτα και Κατάκολο – Αρχαία Ολυμπία.
Αυτό τόνισε ο γ.γ. Υποδομών Γιώργος Δέδες, στην παρουσίαση της μελέτης που οργάνωσε στην Καλαμάτα, στο ξενοδοχείο “Rex”, η Περιφερειακή Ενωση Δήμων (ΠΕΔ) Πελοποννήσου.
Ο κ. Δέδες επεσήμανε ότι στην πρόταση για το πακέτο Γιούνκερ είναι και η υλοποίηση του έργου της γραμμής Πάτρα – Πύργος – Καλαμάτα και του τμήματος Κατάκολο – Αρχαία Ολυμπία, καθώς και η αναβάθμιση των λιμανιών Καλαμάτας και Κατάκολου. «Οι εξελίξεις θα είναι θετικές», εκτίμησε ο γ.γ. και διευκρίνισε πως «πακέτο Γιούνκερ σημαίνει σύμπραξη με ιδιωτικό τομέα, με νέο πλαίσιο που θα διασφαλίζει τα συμφέροντα πολιτών και δημόσιου τομέα».
Ο κ. Δέδες σημείωσε τη νέα πολιτική για συνδυασμένες μεταφορές, με στόχο την αναπτυξιακή τόνωση, μακριά από τις παθογένειες της πολιτικής. Παρατήρησε ότι «είχαμε πολύ υψηλές δημόσιες και ιδιωτικές επενδύσεις στον τομέα των μεταφορών, αλλά τα ωφελήματα στην ανάπτυξη δεν είναι ανάλογα». Μίλησε για δρόμους που δεν συνδυάζονται με λιμάνια και λιμάνια που δεν συνδυάζονται με αυτοκινητόδρομους και το σιδηρόδρομο. Ανέφερε χαρακτηριστικά ότι «η Εγνατία δεν έχει εξασφαλίσει συνδέσεις με λιμάνια, σιδηρόδρομο και αεροδρόμια. Το 2015 δεν είχαν υλοποιηθεί απαλλοτριώσεις για αυτοκινητόδρομους, για έργα που δεν θα έπρεπε να είχαν τελειώσει 5 – 6 χρόνια. Το νέο ΕΣΠΑ δεν έχει χρήματα, θεωρούμε ότι έχει κλείσει».
Ο πρόεδρος της ΠΕΔ Πελοποννήσου Δημήτρης Καμπόσος δήμαρχος Αργους – Μυκηνών, παρατήρησε ότι το τρένο θα ωφελήσει, ζητώντας την επαναλειτουργία του στην Πελοπόννησο. Ανέφερε ότι ο προαστιακός θα μπορούσε να φθάσει μέχρι Αργος και Μυκήνες και σημείωσε πως «1 εκατομμύριο άνθρωποι που επισκέπτονται κάθε χρόνο τις Μυκήνες, ταΐζουν τα λεωφορεία, ιδιαίτερες συγκοινωνίες με υψηλά κόμιστρα. Για 25 χιλιόμετρα το τρένο δεν πήγε από την Κόρινθο στις Μυκήνες».
Ο Μιχάλης Αναστασάκης, στέλεχος της ΕΡΓΟΣΕ, που παρουσίασε αναλυτικά στοιχεία της μελέτης, ενημέρωσε ότι το Πάτρα – Πύργος και το Κατάκολο – Αρχαία Ολυμπία έχει εγκεκριμένες οριστικές μελέτες και τεύχη δημοπράτησης (εγκρίθηκαν στις 31 Μαρτίου). Πληροφόρησε πως το Πύργος – Καλαμάτα έχει προμελέτες και αναμένει την έγκριση των περιβαλλοντικών όρων. Διευκρίνισε ότι το έργο προβλέπει βελτίωση, κανονικοποίηση της υπάρχουσας γραμμής, (πλάτος 1,43 μέτρα), εκτός από δύο σημεία στο τμήμα Καλό Νερό – Κοπανάκι και Σκάλα – Βαλύρα, όπου προβλέπεται αλλαγή – βελτίωση της χάραξης (με κανονικό πλάτος της γραμμής), λόγω προβληματικών σημείων με μείωση ταχυτήτων.
Το συνολικό κόστος για την υλοποίηση του έργου υπολογίζεται στα 600 εκ. ευρώ.