Αρχική Ν. Κορινθίας Ταξιδεύοντας στον κόσμο του Νίκου Καζαντζάκη – Από την φιλόλογο του Αριστοτελείου...

Ταξιδεύοντας στον κόσμο του Νίκου Καζαντζάκη – Από την φιλόλογο του Αριστοτελείου Κωτσικογιάννη Ιωάννα

Αριστοτέλειο Κορινθιακό Εκπαιδευτήριο

ΤΑΞΙΔΕΥΟΝΤΑΣ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗ

Από την φιλόλογο του σχολείου Κωτσικογιάννη Ιωάννα.

Η γνωριμία με τον πολυγραφότατο, πολυμεταφρασμένο και διεθνώς αναγνωρισμένο Έλληνα λογοτέχνη, Νίκο Καζαντζάκη, είναι δύσκολη υπόθεση, καθώς χρειάζεται μια εις βάθος χρόνου και ποιότητας μελέτη του βίου, του έργου και των ιδεών του. Το έργο του πολυσχιδές: θεατρικά έργα, φιλοσοφικές μελέτες, ποιήματα, μυθιστορήματα, αυτοβιογραφία, μεταφράσεις, ταξιδιωτικά, επιστολές, δοκίμια, άρθρα δημοσιογραφικά. Μπορεί κάποιος να ξεκινήσει μια απόπειρα γνωριμίας με αφορμή την περιήγησή του στο Μουσείο Νίκου Καζαντζάκη στη Μυρτιά Ηρακλείου Κρήτης(ιδρυτής: Γ. Ανεμογιάννης).
Στην είσοδο του μουσείου ο επισκέπτης αντικρίζει με θαυμασμό προσωπικά αντικείμενα του συγγραφέα, ενώ στο βάθος βρίσκεται , πιο σκοτεινή, η αίθουσα της ” Οδύσειας” (με ένα -σ- , έκδοσης 1938 σε μονοτονικό σύστημα, 33.333 στίχων). Μέσω ακουστικής ξενάγησης το οπτικοακουστικό υλικό που παρακολουθείς σε κάνει να βιώνεις πιο έντονα τις πληροφορίες για τον βίο και το έργο του Καζαντζάκη.
Στην αίθουσα “Φίλοι και επιρροές” εκτίθενται φωτογραφίες φίλων του και επιστολές που αντάλλασσε με αυτούς(Ο Αϊνστάιν π.χ. τον ευχαριστεί που του έστειλε γερμανική μετάφραση του έργου του). Ακολουθεί η έκθεση των πρώιμων και θεατρικών έργων του λογοτέχνη. Στον χώρο, ο επισκέπτης κινούμενος άνετα, “ζει” μέσα από τα εκθέματα και ανακαλύπτει ” νέα” στοιχεία για τη ζωή του Καζαντζάκη ανοίγοντας συρτάρια στις προθήκες.
Εξίσου σημαντικά και εντυπωσιακά είναι τα μυθιστορήματα αλλά και τα ταξιδιωτικά του έργα “τοποθετημένα” σε βαλίτσες της εποχής. Τα ταξίδια του συγγραφέα αλλά και η μονιμότερη εγκατάστασή του, κατά περιόδους, στο εξωτερικό οδήγησαν στην αναγνώριση του έργου του πρώτα εκεί και αργότερα στην Ελλάδα.
Μέσω των εκθεμάτων ο επισκέπτης αντιλαμβάνεται τις επιρροές- πολιτικές, θρησκευτικές, φιλοσοφικές- που δέχτηκε ο λογοτέχνης αλλά και την έντονη δράση του- πολιτική, κοινωνική, στη δημόσια διοίκηση, στη δημοσιογραφία-. Προτάθηκε για Νόμπελ, ενώ ορισμένα έργα του προκάλεσαν την αντίδραση της Εκκλησίας της Ελλάδος.
Ο θάνατός του επήλθε το 1957 σε νοσοκομείο της Γερμανίας. Τάφηκε στα βενετσιάνικα τείχη του Ηρακλείου, ενώ στον τάφο του χαράχτηκε η γνωστή επιγραφή:
“Δεν ελπίζω τίποτα
Δεν φοβούμαι τίποτα
Είμαι λέφτερος”
Η επίσκεψη στο μουσείο αφήνει πολύ έντονη γεύση- άλλωστε είναι ένας χώρος ζωντανός και μοντέρνος- και σίγουρα δεν μένει κανείς αδιάφορος από την προσέγγιση της σημαντικής μορφής του Καζαντζάκη.