Σενάρια πρόωρων εκλογών τον Μάιο του 2019, προερχόμενα από διαρροές πυροδότησε η πληροφορία ότι εισάγεται την επόμενη εβδομάδα στη Βουλή ο “Κλεισθένης”, ο οποίος προβλέπει τη μετάθεση των δημοτικών εκλογών για τον Οκτώβριο του 2019.
Η χρησιμοποίηση των δημοτικών εκλογών στον εκλογικό σχεδιασμό της κυβέρνησης αποτελεί κοινό μυστικό και το αρχικό πάγωμα του “Κλεισθένη” είχε ερμηνευθεί ως στάση αναμονής της κυβέρνησης, προκειμένου να αποσαφηνίσει τον εκλογικό της ορίζοντα.
Σύμφωνα με όσα έγιναν γνωστά χθες, την ερχόμενη εβδομάδα αναμένεται να κατατεθεί στις αρμόδιες επιτροπές της Βουλής ο “Κλεισθένης 1”, ενώ παράλληλα αναμένεται να ανακοινωθεί η μετάθεση των εκλογών για την τοπική αυτοδιοίκηση για τον Οκτώβριο του 2019, από τον Μάιο που προβλεπόταν.
Το νομοσχέδιο βρίσκεται στην ΚΕΝΕ και εισάγεται σήμερα στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους. Προβλέπει τη διεξαγωγή του α’ γύρου των δημοτικών και περιφερειακών εκλογών την Κυριακή 13 Οκτωβρίου 2019 και τη διεξαγωγή του β’ γύρου την επόμενη Κυριακή 20 Οκτωβρίου.
Ένα από τα θέματα που έχουν προκαλέσει μεγάλες αντιδράσεις είναι η εφαρμογή απλής αναλογικής στην εκλογή δημοτικών και περιφερειακών συμβουλίων. Για πρακτική που θα προκαλέσει ακυβερνησία κατηγορούν τον υπουργό οι πολέμιοι του νομοσχεδίου, για μια πρακτική που θα ενθαρρύνει τις συνεργασίες και που λειτούργησε στην Ελλάδα μέχρι το 1967 σε πολύ πιο δύσκολες και με μεγαλύτερη πόλωση εποχές, λένε οι υποστηρικτές του.
Το νομοσχέδιο προβλέπει ακόμα την κατάτμηση της Β’ Περιφέρειας Αθηνών σε τρεις μικρότερες εκλογικές περιφέρειες, όπως και την κατάτμηση της Περιφέρειας Αττικής σε δύο περιφέρειες. Με υπουργική απόφαση, τέλος, η Μακρόνησος φεύγει από την Τζια και στο εξής θα ανήκει στο Δήμο Λαυρίου.
Ο “Κλεισθένης” περιέχει και την πρόβλεψη για σύσταση επιτροπής ειδικών, η οποία και θα εισηγηθεί τον τρόπο με τον οποίο θα κατοχυρωθεί το δικαίωμα της ψήφου στους Έλληνες του εξωτερικού που είναι ήδη εγγεγραμμένοι στους εκλογικούς καταλόγους της χώρας.
Στις προβλέψεις του “Κλεισθένη” είναι ακόμα: Η συγκρότηση του Επόπτη Νομιμότητας ως ξεχωριστής υπηρεσίας από τη σημερινή Αποκεντρωμένη Διοίκηση. Ενιαίο ψηφοδέλτιο για τις μικρές κοινότητες έως 500 κατοίκους. Η υπαγωγή στις ανταποδοτικές υπηρεσίες της Υπηρεσίας Πρασίνου. Η καθιέρωση των τοπικών δημοψηφισμάτων. Η υποχρεωτικότητα της Επιτροπής Διαβούλευσης, Η δυνατότητα ίδρυσης εταιρειών ειδικού σκοπού στον τομέα της κοινής ωφέλειας (για παράδειγμα στην ενέργεια) Η δυνατότητα σύναψης προγραμματικών συμβάσεων με δημόσιους φορείς, ώστε να αντιμετωπίζεται η ανεπάρκεια κάποιων δήμων σε τεχνικά θέματα.