Το έργο ανάπλασης της πλατείας Υπαπαντής (ανάπλαση Ιστορικού Κέντρου Καλαμάτας – γ’ φάση) προϋπολογισμού 1.680.200 ευρώ, δημοπρατεί ο Δήμος Καλαμάτας.
Η ημερομηνία λήξης της προθεσμίας υποβολής των προσφορών ορίστηκε στις 13 Αυγούστου και η αποσφράγισή τους 6 μέρες αργότερα.
Η προθεσμία υλοποίησης του έργου που χρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ της Περιφέρειας Πελοποννήσου, το πρόγραμμα Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης, είναι 300 ημέρες από την ημερομηνία υπογραφής της σύμβασης με τον ανάδοχο.
Μεταξύ άλλων για τις παρεμβάσεις που θα γίνουν, προβλέπονται:
«Μπροστά από τη δυτική (την κεντρική) είσοδο του ναού και σε άξονα που ξεκινάει από τη νότια είσοδο, δημιουργούνται έντονα και συμμετρικά διακοσμητικά μοτίβα που έχουν σκοπό να τονίζουν τις εισόδους του ναού, καθώς και τις πορείες των διαφόρων τελετών. Η περιοχή προ της κυρίας εισόδου του ναού, καθώς και η εν συνεχεία περιοχή, η οποία έχει και τα αγάλματα των αποθανόντων μητροπολιτών θα υπερυψωθεί περαιτέρω, έτσι ώστε να τονιστεί το περίγραμμα της κυρίως πλατείας, αλλά και να εμποδίζεται απολύτως η πρόσβαση των αυτοκινήτων στις συγκεκριμένες περιοχές. Εναντι των αγαλμάτων θα τοποθετηθούν κτιστά παγκάκια στην πλευρά προς τη νότια οδό, ώστε να δημιουργηθεί μια νέα μικρή πλατεία, αφιερωμένη στη μνήμη των ιεραρχών. Η πλατεία αυτή θα αποτελεί και το συνδετικό κρίκο μεταξύ της πλατείας της μητρόπολης και του μικρού ιερού ναού με το κηπάριο που βρίσκεται δυτικά και θα διαστρωθεί με σχιστολιθικές πλάκες στρωμένες σε λωρίδες.
Σε σχέση με το πράσινο προτείνεται μικρή αύξηση των επιφανειών του, φύτευση μικρών δέντρων στη δυτική πλευρά και 5 μεγάλων αειθαλών δέντρων: ένα στη μικρή πλατεία ιεραρχών και 4 στη βορεινή πλευρά, ώστε να μην εμποδίζουν την προοπτική της πλατείας από τους διερχόμενους. Στη νότια πλευρά του ναού, σε συγκεκριμένες θέσεις, μεταφυτεύονται 4 από τα υπάρχοντα μικρά δέντρα.
Στην απόληξη της οδού Υπαπαντής υπάρχει μια κλίμακα (σκάλα) προς την πλατεία. Αυτή η κλίμακα έχει ως άξονα αναφοράς το ναό και λόγω αυτού, δημιουργεί μια εσοχή σε σχέση μετις γύρω οδούς, η οποία καταλαμβάνεται συνήθως από αυτοκίνητα. Το αποτέλεσμα είναι ότι για κάθε ανερχόμενο στην οδό Υπαπαντής, η προοπτική εικόνα της μητρόπολης έχει ως “βάση” τα αυτοκίνητα. Προτείνεται η δημιουργία νέου πλατώματος με άξονα αναφοράς την οδό Υπαπαντής, το οποίο καταλαμβάνοντας αυτή την εσοχή διορθώνει την προοπτική, εμποδίζει τη στάθμευση των αυτοκινήτων και διακοσμημένο με μία κρήνη που προτείνεται, δημιουργεί πληρέστερα την αίσθηση της εισόδου προς την πλατεία.
Τέλος, σε σχέση με τη στάθμευση προτείνονται ώστε να υπάρχει και μια “αντιπαροχή” στους κατοίκους της γύρω περιοχής, μιας και θα απαγορευτεί η στάθμευση εντός της πλατείας:
Δημιουργία μικρού χώρου στάθμευσης για 15 αυτοκίνητα στη δυτική πλευρά εκτός του χώρου της πλατείας και εκτός της εργολαβίας. Δημιουργία μιας εσοχής για στάθμευση 8 αυτοκινήτων στη νότια και μιας για στάθμευση 15 αυτοκινήτων στην ανατολική πλευρά. Καθορισμός θέσεων στάθμευσης για 6 λεωφορεία στο έναντι πεζοδρόμιο της οδού Χρυσοστόμου Θέμελη».