Αλλαγές στις πανελλαδικές εξετάσεις προωθεί το υπουργείο Παιδείας, σύμφωνα και με δημοσίευμα της «Καθημερινής»:
Συγκεκριμένα, σύμφωνα και με ρεπορτάζ του «Πρώτου Θέματος» θα ισχύουν τα παρακάτω:
Τρεις συν μία νέες ρυθμίσεις του υπουργείου Παιδείας φέρνουν τα πάνω κάτω στο σύστημα των Πανελλαδικών Εξετάσεων και αλλάζουν ριζικά τον χάρτη των Πανεπιστημίων, ύστερα από την περσινή μεταβατική χρονιά, στην οποία η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής ανέβασε το επίπεδο των επιτυχόντων που εισήχθησαν στα Πανεπιστήμια, αλλά παράλληλα άφησε και χιλιάδες κενές θέσεις σε σχολές και τμήματα, κυρίως στη Περιφέρεια.
Το σχέδιο του υπουργείου προβλέπει ότι τα ίδια τα Πανεπιστήμια θα ορίζουν τους συντελεστές βαρύτητας στα εξεταζόμενα μαθήματα των Πανελλαδικών Εξετάσεων, με βάση το κύριο γνωστικό τους αντικείμενο, ενώ παράλληλα επανακαθορίζουν τις βάσεις εισαγωγής των υποψηφίων τροποποιώντας τις ΕΒΕ, είτε προς τα κάτω προκειμένου να μη μείνουν τόσες πολλές κενές θέσεις είτε σε άλλες περιπτώσεις ακόμα και προς τα πάνω ανεβάζοντας ακόμα περισσότερο τον πήχυ της επιτυχίας.
Επιπλέον οι υποψήφιοι θα μπορούν από τον Ιούνιο του 2022 να συμπληρώσουν και δεύτερο μηχανογραφικό δελτίο, συμπεριλαμβάνοντας σε αυτό και νέες επιλογές εφόσον με το πρώτο μείνουν εκτός των αρχικών επιλογών τους θα έχουν δηλαδή μία δεύτερη ευκαιρία για να εισαχθούν σε κάποια σχολή.
Για πρώτη φορά από το επόμενο ακαδημαικό έτος τα Πανεπιστήμια θα μπορούν να δέχονται απευθείας και αποφοίτους ΙΕΚ, καλύπτοντας έτσι με τον τρόπο αυτό μέρος των κενών που τους αφήνει η ΕΒΕ.
Οι φετινοί υποψήφιοι πρέπει να γνωρίζουν επίσης ότι η επίδοση των μαθητών στο Λύκειο δεν προσμετράται αυτή την στιγμή στην εισαγωγή στο Πανεπιστήμιο. Το θέμα έχει πέσει στο τραπέζι των συζητήσεων της ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας, στο πλαίσιο της ενίσχυσης του ρόλου του Λυκείου και της αυτόνομης παιδαγωγικής του, ωστόσο αν και εφόσον ισχύσει στο μέλλον, θα ξεκινήσει σταδιακά μη εφαρμογή του, σύμφωνα με πληροφορίες, από την Α΄λυκείου και θα προσμετράται σε ένα μικρό ποσοστό π.χ. 5%.
Αναλυτικά ο νέος χάρτης των Πανελλαδικών εξετάσεων διαμορφώνεται ως εξής:
1.Πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα
Οι υποψήφιοι, ανάλογα την Ομάδα Προσανατολισμού στην οποία ανήκουν, θα εξεταστούν σε τέσσερα μαθήματα (4), με επιπλέον μαθήματα και πάλι τα ειδικά μαθήματα και τις πρακτικές δοκιμασίες. Στις Πανελλαδικές Εξετάσεις του 2022, θα αντικατασταθεί το μάθημα της Κοινωνιολογίας με εκείνο των Λατινικών, για τους υποψηφίους της Ομάδας Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών.
2. Συντελεστές Βαρύτητας
Επίσης, στις Πανελλαδικές 2022 θα ισχύουν και πάλι συντελεστές βαρύτητας, με τη διαφορά ότι θα υπάρχει δυνατότητα σε κάθε τμήμα να ορίζει εκείνο ποια μαθήματα θα έχουν συντελεστή, καθώς και τη βαρύτητά του. Τα Πανεπιστήμια, έως τα τέλη Μαΐου, θα ορίσουν τους συντελεστές βαρύτητας ανά μάθημα βάσει του γνωστικού τους, αντικειμένου. Για παράδειγμα, το τμήμα Μαθηματικών, μπορεί να επιλέξει αυξημένο συντελεστή βαρύτητας για τα μαθηματικά, σε σχέση με τα υπόλοιπα εξεταζόμενα μαθήματα, για τα οποία θα πρέπει να ορίσει και σε αυτά χαμηλότερο συντελεστή σε ποσοστό. Δηλαδή για την εισαγωγή του στο τμήμα Μαθηματικών ο υποψήφιος πρέπει να έχει υψηλές επιδόσεις στα Μαθηματικά, καθώς αν η βαθμολογία του είναι χαμηλή, ο μέσος όρος του πέφτει.
3.Νέο Μηχανογραφικό Δελτίο
Από τον Ιούνιο θα ισχύσει για πρώτη φορά ο νέος τρόπος υποβολής Μηχανογραφικού, που περιλαμβάνει δύο φάσεις. Στην Α’ φάση, οι υποψήφιοι θα μπορούν να συμπληρώσουν το Μηχανογραφικό έχοντας περιορισμένο αριθμό επιλογών. Συγκεκριμένα, έως 10% του συνόλου των τμημάτων κάθε επιστημονικού πεδίου οι υποψήφιοι των ΓΕΛ και έως 20% οι υποψήφιοι των ΕΠΑΛ. Μετά την ανακοίνωση των επιτυχόντων της Α’ φάσης, οι μη εισαχθέντες θα συμμετέχουν στη Β’ φάση. Στη φάση αυτή, οι επιλογές των υποψηφίων θα περιλαμβάνουν όσα τμήματα θα εξακολουθούν να έχουν κενές θέσεις από την Α’ φάση, χωρίς να υπάρχει περιορισμός στον αριθμό των επιλογών τους (με προϋπόθεση να επιτυγχάνεται η καθορισμένη ΕΒΕ κάθε τμήματος).
4. Και στα ΙΕΚ
Και στις Πανελλαδικές 2022 θα υπάρχει η δυνατότητα υποβολής Παράλληλου Μηχανογραφικού για εισαγωγή στα δημόσια ΙΕΚ. Στις περσινές Πανελλαδικές Εξετάσεις 22.000 άτομα διεκδίκησαν 8.000 θέσεις σε 52 ειδικότητες στα Δημόσια ΙΕΚ. Επίσης από εφέτος δίνεται η δυνατότητα στους αποφοίτους των ΙΕΚ να φοιτήσουν σε τμήμα ΑΕΙ, το αντικείμενο του οποίου είναι συναφές με το πτυχίο τους. Προϋπόθεση αποτελεί η πιστοποίηση του πτυχίου τους μέσω των εξετάσεων που πραγματοποιεί ο Εθνικός Οργανισμός Πιστοποίησης Προσόντων και Επαγγελματικού Προσανατολισμού (ΕΟΠΠΕΠ).
Ποια Πανεπιστήμια «ανεβάζουν» και ποια «κατεβάζουν» βάσεις
Νέες ΕΒΕ έβαλαν τμήματα Πανεπιστημίων σε όλη τη χώρα κυρίως αυτών, που είδαν πολλές κενές θέσεις στα αμφιθέατρά τους, μετά την περσινή πρώτη εφαρμογή της ρύθμισης. Η επιθυμία επανακαθορισμού ξεκίνησε από τα ίδια τα Πανεπιστήμια που ξανασκέφτηκαν την νέα διαδικασία και μάλιστα κάποια κεντρικά τμήματα από τα περιζήτητα, αύξησαν την ΕΒΕ, στην προσπάθεια τους να ανεβάσουν και άλλο τον πήχυ, καθώς δεν έχουν και πρόβλημα έλλειψης φοιτητών. Ηδη, από πέρυσι όπως λένε στο «ΘΕΜΑ» στελέχη του υπουργείου Παιδείας, Πανεπιστήμια, όπως αρχιτεκτονικά τμήματα, ζητούσαν να αλλάξουν την ΕΒΕ που αρχικά είχαν βάλει, αλλά είχαν παρέλθει οι ημερομηνίες.
Αμεσα εφέτος, ανταποκρίθηκαν πανεπιστημιακά σε όλη την χώρα, η πλειονότητα των οποίων χαμήλωσε τους συντελεστές. Ως αποτέλεσμα αυτής της αλλαγής είναι η δυνατότητα υποψηφίων με χαμηλότερες βαθμολογίες να εισέλθουν ευκολότερα σε Πανεπιστήμια της Περιφέρειας, ενώ αντίθετα να δυσκολεύει περισσότερο η «μάχη» για μία θέση στις λεγόμενες «καλές» σχολές των Κεντρικών Πανεπιστημίων.
Οι νέοι συντελεστές σε 18 τμήματα
Στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο οι αλλαγές στην ΕΒΕ αφορούν στο τμήμα Φυσικής Επιστήμης και Αθλητισμού το οποίο εδρεύει στη Θεσσαλονίκη μείωσε από το 1 στο 0,8 τον συντελεστή, όπως και το αντίστοιχο Τμήμα που εδρεύει στις Σέρρες. Επίσης σε μείωση από το 0,9 στο 0,8 προχώρησε το Τμήμα Μουσικών Σπουδών ενώ συντελεστή 0,8 όρισε και το Τμήμα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης το οποίο δεν είχε ορίσει ΕΒΕ πέρυσι. Το Πολυτεχνείο Κρήτης δεν διαφοροποιεί τις ΕΒΕ του, ενώ σε διαφοροποιήσεις έχει προχωρήσει το ΠΑΔΑ και το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο, όπως στην Αρχιτεκτονική Ξάνθης.
Στο Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών:
Θεατρικών Σπουδων: 0,80
Φιλολογίας: 1,20
Ψυχολογίας: 1
Διαχείριση λιμένων: Δεν όρισε
Δυτικής Μακεδονίας:
Μηχανολόγων Μηχανικών: 1,20
Ορυκτών πόρων: 0,80
Σχεδίασης προιόντων: 0,80
Ηλεκτρολόγων Μηχανικών: 1,20
Χημ. Μηχανικών: 1,20
Όλα τα τμήματα γεωπονικών, οικονομικών, θετικών και Επιστημών Υγείας: 0,80
Ψυχολογίας: 1
Παιδαγωγικών-Νηπιαγωγών: 1
Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευση: 0,80
Τμήμα Επικοινωνίας με έδρα την Κοζάνη: 0,86
Πηγή: υπ. Παιδείας
Υπενθυμίζεται ότι οι Ε.Β.Ε. προκύπτουν από τις μέσες επιδόσεις των υποψηφίων ανά Επιστημονικό Πεδίο-Τομέα σε συνδυασμό με τους συντελεστές που όρισαν οι ίδιες οι Σχολές των Πανεπιστημίων. Δηλαδή μια Σχολή μπορεί να έχει επιλέξει ως Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής το
80% ή το 120% της μέσης επίδοσης των υποψηφίων ή οποιαδήποτε από τις ενδιάμεσες τιμές.