Αρχική Ν. Λακωνίας Συνεχίζουν ακάθεκτοι οι απατεώνες και στη Λακωνία

Συνεχίζουν ακάθεκτοι οι απατεώνες και στη Λακωνία

Εξακολουθούν τα περιστατικά εξαπάτησης πολιτών από επιτήδειους, οι οποίοι με διάφορες μεθόδους και προσχήματα επιχειρούν να αποσπάσουν χρηματικά ποσά, κυρίως τηλεφωνικά ή μέσω διαδικτύου.

Στη Λακωνία, συχνά είναι τα καταγγελλόμενα συμβάντα από ιδιώτες αλλά και φορείς, τους οποίους οι απατεώνες βάζουν στο στόχαστρο των δόλιων προθέσεων τους. Πέρα από τα «γνωστά» πλέον τεχνάσματα περί υποτιθέμενων τροχαίων ατυχημάτων και κρατήσεων σε τουριστικά καταλύματα, μέσω των οποίων οι δράστες επιχειρούν να «αλιεύσουν» τραπεζικά στοιχεία και κατ’ επέκταση να υποκλέψουν χρηματικά ποσά, τελευταία οι κακοποιοί έχουν υιοθετήσει και μια άλλη ύπουλη τακτική.

Οι επιτήδειοι καλούν ως δήθεν εκπρόσωποι φορέων του ευρύτερου Δημόσιου Τομέα, προφασιζόμενοι τάχα καταβολή χρηματικών ποσών που αφορούν αποπληρωμή έργων ή επιστροφές δαπανών. Για τον σκοπό αυτό συχνά αποστέλλουν διαδικτυακούς συνδέσμους (links) που οδηγούν σε κακόβουλο περιεχόμενο με δυσάρεστες συνέπειες σε τραπεζικούς λογαριασμούς και προσωπικά δεδομένα.

Εμφανίζονται ως «υπάλληλοι»
της Περιφέρειας
Για παράδειγμα, τις τελευταίες ημέρες στη Λακωνία, αλλά και σε άλλες περιοχές της Περιφέρειας, άγνωστοι επικοινωνούν με επιχειρήσεις, υποστηρίζοντας ότι είναι υπάλληλοι της Περιφέρειας και ζητούν κωδικούς ηλεκτρονικής τραπεζικής (e-banking), ώστε δήθεν να τους καταβληθούν πληρωμές για έργα ή υπηρεσίες προς την Περιφέρεια. «Το τελευταίο διάστημα, άτομα τα οποία ουδεμία σχέση έχουν µε την Περιφέρεια παρακολουθούν την ανάρτηση χρηματικών ενταλμάτων πληρωμής στο «Διαύγεια», επικοινωνούν τηλεφωνικά µε τους δικαιούχους και προσποιούμενοι ότι είναι υπάλληλοι της Περιφέρειας ζητούν κωδικούς e-banking για να προβούν δήθεν σε πληρωμές», τονίζει χαρακτηριστικά η Περιφέρεια Πελοποννήσου». Ο φορέας ξεκαθαρίζει ότι πρόκειται για απόπειρα απάτης, εφιστώντας την ιδιαίτερη προσοχή όλων των δικαιούχων, προμηθευτών, αναδόχων κλπ.

Οι συχνές μορφές απάτης
Εκτός από τις προαναφερθείσες περιπτώσεις, η Γενική Περιφερειακή Αστυνομική Διεύθυνση Πελοποννήσου ενημερώνει τους πολίτες για τις κυρίαρχες μορφές παραπλανητικών ενεργειών.

Σε βάρος επιχειρήσεων
• οι δράστες τηλεφωνούν σε ιδιοκτήτες επιχειρήσεων, παρουσιαζόμενοι ως υπαρκτά – αναγνωρίσιμα πρόσωπα της περιοχής (μέλη τοπικής αυτοδιοίκησης, ιατροί, φαρμακοποιοί κ.α.) και προβαίνουν σε παραγγελίες προϊόντων, ζητώντας παράλληλα αριθμούς τραπεζικών λογαριασμών, προκειμένου να καταβάλλουν τα συμφωνηθέντα χρήματα για την αγορά αυτών,
• για να γίνουν πιο πειστικοί, συνήθως αποστέλλουν μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή άλλων διαδικτυακών εφαρμογών επικοινωνίας, πλαστά αποδεικτικά μεταφοράς χρημάτων (εμβάσματα), στα οποία εμφαίνονται «μεταφορές» μεγαλύτερων χρηματικών ποσών από τα συμφωνηθέντα αντίτιμα των παραγγελιών,
• ακολούθως, τηλεφωνούν εκ νέου στους ιδιοκτήτες των επιχειρήσεων και τους πείθουν ότι έχουν καταβάλει λανθασμένα μεγαλύτερα χρηματικά ποσά από την αξία των προϊόντων που αγόρασαν, ζητώντας να τους επιστραφεί η υποτιθέμενη χρηματική διαφορά (ισχυρίζονται, συνήθως, ότι κατά την πληκτρολόγηση του ποσού «πάτησαν κατά λάθος» ένα μηδενικό παραπάνω και αντί πχ για 100 ευρώ κατέθεσαν 1.000 ευρώ).

Με πιστωτικές κάρτες
Οι απάτες αυτής της μορφής πραγματοποιούνται με την αλίευση («phising») στο διαδίκτυο των ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων (κυρίως στοιχεία τραπεζικών λογαριασμών), προκειμένου να επιτύχουν την παράνομη μεταφορά χρημάτων σε λογαριασμούς μελών τους ή να χρεώσουν τις πιστωτικές κάρτες πολιτών μέσω του διαδικτύου για αγορές διάφορων προϊόντων.

Αυτή η μέθοδος πραγματοποιείται κυρίως ως ακολούθως:
• είτε κάποιος κακόβουλος χρήστης του διαδικτύου δημιουργεί μια πλασματική ιστοσελίδα και με αυτόν τον τρόπο καταφέρνει να συγκεντρώνει στοιχεία κι αριθμούς πιστωτικών καρτών χρηστών του διαδικτύου, οι οποίοι «νομίζουν» ότι πρόκειται για κάποιο διαδικτυακό κατάστημα και κάνουν τις αγορές τους,
• είτε οι ίδιοι οι πολίτες ως χρήστες του διαδικτύου δίνουν άθελά τους τα στοιχεία σε κακόβουλους χρήστες του διαδικτύου. Ειδικότερα, ο ανυποψίαστος πολίτης λαμβάνει μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου από Πιστωτικό Ίδρυμα, στο οποίο τηρεί λογαριασμό, με το οποίο του ζητείται να συμπληρώσει τα στοιχεία του (ονοματεπώνυμο, αριθμός λογαριασμού και πιστωτικής κάρτας κλπ), για λόγους π.χ. ενημέρωσης των αρχείων της τράπεζας, ειδάλλως ο λογαριασμός του θα κλείσει. Το μήνυμα, μέσω υπερσυνδέσμου, τους οδηγεί σε μια πλασματική ιστοσελίδα της τράπεζας, με αποτέλεσμα ο πολίτης να πείθεται και να χορηγεί τα επίμαχα στοιχεία.

Μέσω αγοραπωλησίας οχημάτων
Οι δράστες σε αυτές τις περιπτώσεις χρησιμοποιούν δύο διαφορετικές μεθοδολογίες: α) Εμφανίζονται ως πωλητές των οχημάτων, β) εμφανίζονται ως υποψήφιοι αγοραστές οχημάτων

Σημειώνεται ότι απόπειρες απάτης καταγράφονται και σε περιπτώσεις αγοραπωλησίας άλλων αντικειμένων, όπως κινητά τηλέφωνα, φορητοί ηλεκτρονικοί υπολογιστές κ.α.

Περισσότερες συμβουλές για την αποφυγή εξαπάτησης πολιτών υπάρχουν αναρτημένες στην ιστοσελίδα της Ελληνικής Αστυνομίας (www.hellenicpolice.gr) στην ενότητα «Οδηγός του πολίτη/Χρήσιμες συμβουλές». Επιπλέον, πληροφορίες και συμβουλές για περιστατικά ηλεκτρονικών απατών υπάρχουν στην ιστοσελίδα της Διεύθυνσης Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος (www.cyberalert.gr).