Πώς αντιδρούν βιομήχανοι και σούπερ μάρκετ στις προτάσεις για την μείωση των τιμών – Τι λένε για τον ΦΠΑ
Με σκεπτικισμό και ποικίλες αντιδράσεις υποδέχθηκε η αγορά τα νέα μέτρα του υπουργείου Ανάπτυξης για την αντιμετώπιση της ακρίβειας, η οποία μετά από μικρή ανάπαυλα έδειξε «ξανά τα… δόντια της» ειδικά στα τρόφιμα όπως καταγράφηκε στον πληθωρισμό Ιουλίου.
Οι πολέμιοι της πρότασης Σκρέκα χαρακτηρίζουν τα «μέτρα – ασπιρίνες», οι οποίες όπως λένε δεν αγγίζουν τον «πυρήνα του προβλήματος» και τις κερδοσκοπικές τάσεις αλλά επιχειρούν επιφανειακά να δώσουν λύση. Υποστηρίζουν μάλιστα πως πρέπει να αναζητηθούν σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα οι αιτίες που πυροδοτούν τις ανατιμήσεις, και όχι μόνο στο τελικό σημείο.
«Χρειάζεται να ξεκινήσουν οργανωμένοι έλεγχοι από το χωράφι μέχρι το ράφι. Μόνο τότε θα μπορέσουμε να καταλήξουμε σε αποτελεσματικές λύσεις», σημειώνει κορυφαίος παράγοντας από τον χώρο της βιομηχανίας που επιθυμεί να διατηρήσει την ανωνυμία του.
«Τζάμπα διαφήμιση» σε καιροσκόπους
Στο στόχαστρο των πολέμιων βρίσκεται η πρόθεση να προβάλλονται μέσω του e-katanalotis αλλά και με άλλους τρόπους τα προϊόντα που θα προχωρούν σε μόνιμη μείωση μεγαλύτερη του 5% μέχρι τέλος του 2023.
Πρόκειται για μια πρωτοβουλία που έχει προκαλέσει τη… μήνη των προμηθευτών, οι οποίοι εμφανίζονται ριγμένοι από το γεγονός πως δεν κλήθηκε να εκφράσει τις απόψεις της στη χθεσινή συνάντηση της ηγεσίας του υπουργείου Ανάπτυξης, με εκπροσώπους των σούπερ μάρκετ.
θεωρεί πως η παραπάνω πρωτοβουλία κινείται προς τη λάθος κατεύθυνση, πριμοδοτώντας τον αθέμιτο ανταγωνισμό. Και εξηγεί πως δεν μπορεί να «διαφημίζονται» προϊόντα και εταιρείες που για συγκυριακούς λόγους έχουν τη δυνατότητα να ρίξουν τις τιμές σε κάποιος κωδικούς. Και στο μεταξύ έχουν προχωρήσει σε απανωτές ανατιμήσεις το προηγούμενο διάστημα.
Και να τιμωρούνται άλλες που ενδεχομένως έχουν βάλει πλάτη για την συγκράτηση των τιμών, διατηρώντας σταθερούς επί μακρόν τους τιμοκαταλόγους τους. Πολλοί πάντως περιμένουν την διευκρινιστική ΚΥΑ, προκειμένου να διαπιστώσουν και να καταλάβουν πως ακριβώς θα λειτουργήσει η πρόταση της κυβέρνησης στην πράξη.
«Εκτόξευση» της ιδιωτικής ετικέτας
Σκληρή κριτική ασκείται και στην πρόταση περί ένταξης στο «Καλάθι του Νοικοκυριού» τουλάχιστον ενός επώνυμου προϊόντος ανά κατηγορία, εφ’ όσον διαθέτει προϊόν στην εν λόγω κατηγορία. Πρόκειται σύμφωνα με στέλεχος του λιανεμπορίου για μια μάλλον αχρείαστη κίνηση, αφού όπως λένε προσφορές και μάλιστα σε καθημερινή βάση γίνονται σε μια σειρά από branded κωδικούς.
Η πίεση, σημειώνουν, από την ιδιωτική ετικέτα είναι τέτοια που δεν έχουν περιθώρια οι εταιρείες επώνυμων προϊόντων να μείνουν άπραγες. Εκτιμάται πως ήδη σε βασικές κατηγορίες μέσα σε διάστημα έξι μηνών τα private label όπως λέγονται στην πιάτσα των σούπερ μάρκετ έχουν εκτοξεύσει το μερίδιο αγορά τους. Ενδεικτικά στα μακαρόνια από 18% ανέβηκε στο 23% και στο ρύζι από 34% πήγε στο 38% από τη στιγμή που ξεκίνησε να εφαρμόζεται το καλάθι του νοικοκυριού τον περασμένο Νοέμβριο.