Ο Βουλευτής Αργολίδας της Νέας Δημοκρατίας κ. Γιάννης Ανδριανός στην ομιλία του στη Βουλή στο πλαίσιο της συζήτησης του νομοσχεδίου του Υπουργείου Υγείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Ενίσχυση του Εθνικού Συστήματος Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης», τόνισε μεταξύ άλλων τα εξής:
«Μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις – μετά την ακρίβεια που είδαμε τον Υπουργό Ανάπτυξης τον κύριο Σκρέκα να καταθέτει τροπολογία με μέτρα για την αντιμετώπισή της – που καλείται να αντιμετωπίσει με επιτυχία η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας και του Κυριάκου Μητσοτάκη, είναι τα ζητήματα της ανεργίας, της δημιουργίας νέων και καλά αμειβομένων θέσεων εργασίας, της εξασφάλισης των ευκαιριών για δημιουργία και προκοπή που αξίζουν και δικαιούνται οι νέοι και οι νέες, της αξιοποίησης του μεγάλου και ποιοτικότατου ανθρώπινου δυναμικού της πατρίδας μας για τη συλλογική ευημερία.
Από το 2019, έχουν γίνει στην κατεύθυνση αυτή πολλά και σημαντικά βήματα. Η ανεργία, τόσο συνολικά, όσο και στην κρίσιμη ηλικιακή ομάδα των νέων ανθρώπων, μειώνεται. Η εκπαίδευση και η κατάρτιση εναρμονίζονται με τις ανάγκες της αγοράς και της κοινωνίας. Το brain-drain περιορίζεται καθώς ολοένα και περισσότερο, ολοένα και περισσότεροι νέοι άνθρωποι αισθάνονται ότι μπορούν να διεκδικήσουν το μέλλον που ονειρεύονται στην πατρίδα μας.
Βεβαίως, η προσπάθεια δεν μπορεί να σταματήσει ή να επιβραδυνθεί:
Οι αμοιβές των νέων εργαζομένων δεν είναι εκεί όπου θα θέλαμε – κι αυτό συνεχίζει να δυσκολεύει πολλούς νέους ανθρώπους να δημιουργήσουν τη δική τους οικογένεια. Το χάσμα ανάμεσα στις απαιτήσεις της αγοράς και στο εκπαιδευτικό μας σύστημα δεν έχει ακόμη κλείσει – εργοδότες σε πολλούς κλάδους δηλώνουν ότι δυσκολεύονται να βρουν νέους εργαζόμενους με τις κατάλληλες ειδικεύσεις, γνώσεις και δεξιότητες. Η ανεργία των νέων μπορεί και πρέπει να πέσει κι άλλο. Όπως επίσης, πρέπει επιτακτικά να ενισχυθεί η παραγωγικότητα της εργασίας: Μέσα σ’ αυτή την τετραετία πρέπει επιτέλους να ξεφύγουμε από τη θλιβερή στατιστική δεκαετιών που θέλει τις Ελληνίδες και τους Έλληνες να εργάζονται περισσότερο απ’ όλους τους Ευρωπαίους, με χαμηλότερη ωστόσο παραγωγικότητα.
Σ’ αυτό το περιβάλλον των δύσκολων προκλήσεων, η Κυβέρνηση αποδεικνύει με το υπό συζήτηση νομοσχέδιο την αποφασιστικότητά της να συνεχίσει να κάνει τις αναγκαίες τομές που ήδη αλλάζουν ριζικά τα πράγματα προς το καλύτερο για τη νέα γενιά της πατρίδας μας.
Γιατί ένα από τα κλειδιά για την αντιμετώπιση της ανεργίας των νέων και της ενίσχυσης του πραγματικού εισοδήματος των εργαζομένων είναι η διαρκής αναβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης.
Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι σήμερα, η ανεργία των νέων με επαγγελματική κατάρτιση είναι μικρότερη από την αντίστοιχη με πανεπιστημιακό πτυχίο.
Με τον νόμο 4763/2020, που ήδη παράγει σημαντικά θετικά αποτελέσματα, θέσαμε σε εφαρμογή έναν εθνικό σχεδιασμό που ως γνώμονα έχει την μετατροπή της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης από λύση ανάγκης σε συνειδητή επιλογή ζωής και σταδιοδρομίας. Αυτός είναι ο στόχος μας, και έγιναν σημαντικά βήματα και σημαντικό έργο από την τότε πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας με την τότε Υπουργό Νίκη Κεραμέως, μεταξύ των οποίων τα Πρότυπα Επαγγελματικά Λύκεια, και μάλιστα θυμίζω ότι το πρώτο Πρότυπο Επαγγελματικό Λύκειο έγινε στην Αργολίδα.
Με το νομοσχέδιο αυτό, που φέρνει σήμερα η νέα πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας με επικεφαλής τον Κυριάκο Πιερρακάκη, συμπληρώνεται και επικαιροποιείται αυτή η προσπάθεια, καθώς μεταξύ άλλων ενσωματώνονται τα συμπεράσματα και οι καλές πρακτικές που προέκυψαν κατά το διάστημα αυτό.
Ιδιαίτερη σημασία έχει στην κατεύθυνση αυτή η συμβολική αλλά και ουσιαστική αναβάθμιση των ΙΕΚ σε Σχολές Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης, με 130 νέα προγράμματα σπουδών, που καλούνται να διαδραματίσουν εντονότερο ρόλο στη διασύνδεση της εκπαιδευτικής διαδικασίας με την αγορά και τις ιδιαίτερες ανάγκες της εκάστοτε περιοχής.
Και στην κατεύθυνση αυτή θα συμβάλλουν ακόμη πιο αποφασιστικά τα Κέντρα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, στο πλαίσιο των οποίων θα συντονίζουν τη δράση τους τα ΣΑΕΚ, τα Επαγγελματικά Λύκεια και τα Εργαστηριακά Κέντρα για την ανάπτυξη συνεργειών με την αγορά εργασίας και την τοπική οικονομία, αλλά και τη λειτουργία Γραφείων Επαγγελματικής Ανάπτυξης και Σταδιοδρομίας.
Ιδιαίτερα θέλω ακόμη να σταθώ στην ενσωμάτωση σε όλα τα ΕΠΑΛ καλών πρακτικών που δοκιμάστηκαν με επιτυχία στα Πειραματικά ΕΠΑΛ όπως η Επιτροπή Συντονισμού του Πρότυπου Επαγγελματικού Λυκείου, η πρακτική άσκηση των μαθητών, η εφαρμογή νέων προγραμμάτων σπουδών, η δημιουργία εικονικών και πραγματικών επιχειρήσεων, αλλά και στην ενίσχυση των Εργαστηριακών Κέντρων με 100 εκατομμύρια ευρώ για τον εκσυγχρονισμό του εξοπλισμού τους.
Ξεχωριστά θέλω να αναφερθώ στην εποικοδομητική στάση των φορέων της κοινωνίας των πολιτών και ιδιαίτερα της Εθνικής Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία, της οποίας τα σχόλια και οι παρατηρήσεις υιοθετήθηκαν και ενσωματώθηκαν στο κείμενο του νομοσχεδίου σχεδόν στην ολότητά τους.
Η συνεργασία αυτή υπογραμμίζει το χρέος μας οι θετικές μεταρρυθμιστικές δράσεις και πρωτοβουλίες να υπηρετούν πάντα τον στόχο της άρσης των αποκλεισμών και την έμπρακτη κατοχύρωση των συνταγματικών δικαιωμάτων κάθε Έλληνα πολίτη.
Το έργο που ήδη επιτελείται στις δομές της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης για τους συμπολίτες μας με αναπηρία είναι εξαιρετικά σημαντικό, και θέλω με την ευκαιρία αυτή να συγχαρώ από το βήμα αυτό το σύνολο των εκπαιδευτικών για τη δέσμευση και την προσφορά τους.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Με σοβαρότητα και υπευθυνότητα η κυβέρνηση καλύπτει αποτελεσματικά ένα σημαντικό κενό. Αναβαθμίζοντας μέρα με τη μέρα την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση εξασφαλίζουμε ευκαιρίες ζωής και σταδιοδρομίας για τους νέους Έλληνες και τις νέες Ελληνίδες, ενισχύουμε την κοινωνική κινητικότητα και τις αναπτυξιακές προοπτικές της χώρας, βάζουμε τα θεμέλια για μια κοινωνία συνεκτικότερη και πιο δίκαιη για όλους».