Στην κατάργηση της πρόβλεψης για τη δωρεάν μεταφορά με λεωφορεία των ΚΤΕΛ ανήλικων παιδιών έως έξι ετών, εφόσον αυτά δεν καταλαμβάνουν ξεχωριστή θέση, προχώρησε το υπουργείο Μεταφορών με απόφαση του υφυπουργού, Γιάννη Κεφαλογιάννη, η οποία δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Από την πλευρά τους βέβαια οι ιδιοκτήτες υπεραστικών ΚΤΕΛ επισημαίνουν ότι δεν προτίθενται να εφαρμόσουν τη νέα διάταξη και να ζητήσουν κόμιστρο για τη μεταφορά παιδιών έως έξι ετών. Με τη νέα υπουργική απόφαση, πάντως, καταργείται η διάταξη, η οποία ανέφερε συγκεκριμένα ότι «Για τη μεταφορά παιδιών ηλικίας μέχρι έξι (6) ετών, δεν οφείλεται ιδιαίτερο εισιτήριο πέραν εκείνου που εκδίδεται για το πρόσωπο που το συνοδεύει, μετά του οποίου θεωρείται ότι αποτελεί έναν και τον αυτόν επιβάτη, εφόσον βέβαια δεν ζητείται γι’ αυτά χωριστή θέση».
Αν και η εν λόγω διάταξη – όπως επισημαίνουν στελέχη του υπουργείου Μεταφορών – καταργήθηκε για λόγους οδικής ασφάλειας των μικρών επιβαινόντων ώστε να μη μετακινούνται στην αγκαλιά των οικείων τους, δεν αντικαταστάθηκε από κάποια άλλη, απλώς απαλείφθηκε. Τα ιδια στελέχη σημειώνουν, πάντως, ότι βάσει των κανονισμών λειτουργίας των ΚΤΕΛ, επαφίεται στο διοικητικό συμβούλιο της κάθε εταιρίας να καθορίσει την κοινωνική πολιτική του.
Το σίγουρο είναι όμως ότι σχεδόν στο σύνολο των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς τα παιδιά έως 6 ετών μετακινούνται δωρεάν. Στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης η μετακίνηση για παιδιά έως 6 ετών είναι δωρεάν, ενώ και η ΤΡΑΙΝΟΣΕ παρέχει δωρεάν μετακίνηση σε παιδιά έως 4 ετών και 50% έκπτωση σε παιδιά έως 12 ετών.
Επιπλέον στο κείμενο της ίδιας απόφασης ενσωματώνεται και η επιβαρυμένη τιμή κομίστρου των αστικών ΚΤΕΛ που επιβάλλει «καπέλο» έως και κατά 80% σε περίπτωση έκδοσης του εισιτηρίου μέσα στο λεωφορείο, η οποία ισχύει από το 1988 και ήδη εφαρμόζεται έχοντας κατά καιρούς προκαλέσει αντιδράσεις από επιβάτες, οι οποίοι δυσκολεύονται να βρουν εισιτήρια.
Συγκεκριμένα η διάταξη που ενσωματώθηκε στην απόφαση του υφυπουργού Μεταφορών και αποτελεί μεταφορά της παλαιότερης διάταξης που απαιτούσε και απόφαση Νομάρχη, αναφέρει ότι «Τα αστικά ΚΤΕΛ, ΚΤΕΛ Α.Ε. και Δ.Ε.Σ. ΡΟΔΑ δύνανται, με απόφαση του Δ.Σ. αυτών, να καθιερώσουν επιβάρυνση των μεμονωμένων κανονικών και μειωμένων εισιτηρίων που εκδίδονται μέσα στα λεωφορεία σε ποσοστό έως 80% επί της εκάστοτε ισχύουσας τιμής εισιτηρίου».
Με την ίδια απόφαση ορίζεται επίσης ότι στο εξής οι εταιρίες αστικών και υπεραστικών ΚΤΕΛ θα μπορούν να χορηγούν και εισιτήρια ελευθέρας εκτός από δελτία ελεύθερης κυκλοφορίας σε ειδικές κατηγορίες προσώπων για κοινωνικούς ή υπηρεσιακούς λόγους, ύστερα από απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου του συγκοινωνιακού φορέα κατά την κρίση του οργάνου αυτού και κατά περίπτωση.
Παράλληλα ορίζεται ότι στις τιμές των εισιτηρίων συνεχίζει να επιβάλλεται επιπροσθέτως ο ισχύων κάθε φορά ΦΠΑ, ενώ καμία άλλη προσαύξηση τιμών εισιτηρίων δεν επιτρέπεται δεδομένου ότι περιλαμβάνονται σε αυτές όλες οι λοιπές κρατήσεις προς τρίτους από οπουδήποτε και αν έχουν επιβληθεί, συμπεριλαμβανομένης και της εισφοράς του 5%. Πρόκειται για το ποσοστό επί της τιμής του εισιτηρίου, το οποίο προορίζεται για την ανανέωση του στόλου των ΚΤΕΛ και την ενίσχυση των ασθενέστερων ΚΤΕΛ. Ωστόσο πλέον, σύμφωνα με τη νέα απόφαση σε αυτό δε θα υπολογίζονται οι εισπράξεις που προκύπτουν από τη σύναψη συμβάσεων οποιουδήποτε είδους ή για τη μεταφορά μαθητών, ενώ έως τώρα δεν υπήρχε καμία τέτοια διαφοροποίηση.
Πηγή: ethnos.gr