Έωλες παραµένουν οι εκτιµήσεις ζηµιών στις καλλιέργειες, παρά την ψήφιση της τροπολογίας Αποστόλου την περασµένη Τετάρτη. Η µείωση 40% στα οδοιπορικά, συνιστά αιτία πολέµου για τους υπαλλήλους, που καλούνται να ξεκινήσουν την πολύπλοκη διαδικασία των εκτιµήσεων, ώστε να αποµακρυνθεί εντελώς από τον ορίζοντα το σενάριο ακόµη και επιστράτευσής τους, που «έπαιξε» κάποια στιγµή, σύμφωνα με ρεπορτάζ της Agrenda.
Πώς θα γίνει αυτό, ενώ οι «µάρτυρες» και τα πειστήρια της ζηµιάς έχουν εξαφανιστεί, είναι ένα ερώτηµα, που καλούνται ν’ απαντήσουν οι διοικούντες. Οι οποίοι, εκτός απροόπτου και ελλείψει χρόνου, κινδυνεύουν να οδηγηθούν σε µια λύση, µε κατά προσέγγιση εκτιµήσεις, µε όχι και τόσο δίκαιο αποτέλεσµα για τους αγρότες.
Με ανακοίνωσή τους, οι εργαζόµενοι πάντως την Παρασκευή διαµήνυσαν, πως η τροπολογία, όπως διατυπώθηκε, δεν λύνει το πρόβληµα, καλώντας παράλληλα τα µέλη του Συλλόγου, να µην χρησιµοποιήσουν ξανά τα ιδιόκτητα αυτοκίνητά τους, προκειµένου να πάνε να κάνουν εκτιµήσεις στο χωράφι. Κάτι που ενδεχοµένως θ’ αφήσει ζηµιές χωρίς εκτίµηση και τους αγρότες εκτεθειµένους απέναντι σε νέα τυχόν κακά καιρικά φαινόµενα, που θα υποβαθµίσουν τις σοδειές.
Παράλληλα, όπως λένε κύκλοι κοντά στους εργαζόµενους, η τροπολογία δεν αποκλείει το ενδεχόµενο νέου ρόλου για τον οργανισµό, βάσει των επιταγών του µνηµονίου, µε σαφώς λιγότερη ευελιξία, στρώνοντας χαλί στις ιδιωτικές επιχειρήσεις.
Άλλα λέει η διοίκηση
Σε εντελώς άλλο µήκος κύµατος, η διοίκηση του ΕΛΓΑ, έσπευσε µε ανακοίνωσή της να τονίσει µεσοβδόµαδα πως «µε αίσθηµα ευθύνης απέναντι στον αγροτικό κόσµο, θα προχωρήσει στην εκτίµηση των ζηµιών», επισηµαίνοντας, όµως, ότι «µε την εφαρµογή των διατάξεων που ισχύουν και αυτών που προωθούνται, θα υπάρξει δραµατική αύξηση λειτουργικών δαπανών και σηµαντική καθυστέρηση στο έργο, γεγονός που θα αποδειχθεί πολύ σύντοµα».
Προηγήθηκε σκληρό µπρα ντε φερ, µε την ηγεσία του υπουργείου, η οποία τελικά πέρασε την δική της τροπολογία σε άσχετο νοµοσχέδιο, την Τετάρτη, εν µέσω αντιδράσεων.
Σηµειωτέον πως οι εργαζόµενοι σε θέσεις ευθύνης έφτασαν στο σηµείο να καταθέσουν παραιτήσεις, ακολουθώντας το κάλεσµα του Πανελλήνιου Συλλόγου τους. Πήγαν µάλιστα έξω από το ελληνικό κοινοβούλιο, για να διαµαρτυρηθούν, την ηµέρα ψήφισης της επίµαχης τροπολογίας.
Αιτία πολέμου, μετά τα οδοιπορικά και τα έξοδα για τις διανυκτερεύσεις
Σε δυο κυρίως σηµεία εστιάζονται πλέον οι διαφωνίες των εκτιµητών του ΕΛΓΑ, αναφορικά µε το τελικό περιεχόµενο της ψηφισθείσας τροπολογίας.
Η πρώτη και κυριότερη φαίνεται πως έχει να κάνει µε την κατά 40% µείωση στα οδοιπορικά, αφού από τα 25 λεπτά το χιλιόµετρο, η αµοιβή τους πάει στα 14 λεπτά.
Η δεύτερη, έχει να κάνει µε τη ρύθµιση που δικαιολογεί έξοδα διανυκτέρευσης, µόνο εφόσον γίνεται µετάβαση σε αποστάσεις άνω των 120 χλµ. από την έδρα τους (εφόσον κινούνται µε ιδιωτικής χρήσης ή υπηρεσιακό όχηµα) και άνω των 80 χλµ. (αν κινούνται µε συγκοινωνιακό µέσο).
Σηµειωτέον πως η εν λόγω τροπολογία έγινε δεκτή κατά πλειοψηφία, εν µέσω διαµαρτυριών, την περασµένη Τετάρτη.