Πριν από λίγες μέρες άρχισε η νέα αντιπυρική περίοδος. Εδώ και δύο μήνες περίπου έχουν ξεκινήσει οι σχεδιασμοί με επανέλεγχο των επιχειρησιακών σχεδίων, οι συσκέψεις σε όλα τα επίπεδα, με απώτερο στόχο να τεθεί ο εμπλεκόμενος κρατικός μηχανισμός και οι συναρμόδιοι κρατικοί φορείς, οι Ο.Τ.Α. και ιδιωτικοί φορείς σε κατάσταση «πλήρους» ετοιμότητας!
Είναι το συνηθισμένο σκηνικό που παρατηρείται κάθε χρόνο εδώ και 25 ολόκληρα χρόνια.
Η Ε.Α.Κ.Π. όλα αυτά τα χρόνια έχει καταθέσει σε όλες τις κυβερνήσεις και τις Φυσικές Ηγεσίες του Π.Σ., τεκμηριωμένες προτάσεις για το πως θα μπορούσε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο να έχει οργανωθεί η πυροπροστασία και η δασοπροστασία της χώρας και να έχουν αποφευχθεί όλες αυτές οι απώλειες σε ανθρώπινες ζωές, οι τεράστιες καταστροφές στα δασικά οικοσυστήματα και στις περιουσίες των πολιτών και τις δημόσιες υποδομές.
Έχει εκφράσει έγκαιρα τις ανησυχίες της για τους ανεδαφικούς, αντιεπιστημονικούς και εγκληματικούς όπως αποδείχθηκε από τα επαναλαμβανόμενα τραγικά γεγονότα κυβερνητικούς σχεδιασμούς, πριν ακόμη γίνει πράξη το 1998 η μεταφορά αρμοδιοτήτων δασοπυρόσβεσης στο Π.Σ. χωρίς τις στοιχειώδεις προϋποθέσεις και δυστυχώς μέχρι και τις μέρες μας οι ανησυχίες μας αυτές επιβεβαιώνονται συνεχώς με τον πιο τραγικό τρόπο.
Όμως, όσο η κεντρική πολιτική κατεύθυνση εξυπηρετεί τον στρατηγικό σχεδιασμό για μεταφορά αρμοδιοτήτων πυροπροστασίας και δασοπροστασίας σε Ο.Τ.Α., ιδιώτες, Μ.Κ.Ο. και εθελοντικές οργανώσεις (και κατά πως φαίνεται σύντομα θα φτάσει στο τελικό του στάδιο), όσο συνεχίζεται η υποχρηματοδότηση του Π.Σ. και η έλλειψη μεγάλης κλίμακας προληπτικών παρεμβάσεων για την προστασία των δασικών οικοσυστημάτων, οι συσκέψεις και οι σχεδιασμοί επί χάρτου δεν πρόκειται να επιφέρουν καμία ουσιαστική βελτίωση.
ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ
Απαριθμώντας τις υπάρχουσες συνθήκες από την κατάσταση που βρίσκεται το προσωπικό του Π.Σ., για άλλη μια χρονιά θα κληθούμε να αντιμετωπίσουμε τα συμβάντα με 4.547* κενές θέσεις και τις υπόλοιπες κατακερματισμένες σε διάφορες κατηγορίες: Εποχικοί, Πενταετείς, Επταετείς, Μόνιμοι.
Ως αποτέλεσμα αυτής ακριβώς της αμετάβλητης κατάστασης, οι κατά τόπους διοικήσεις θα πρέπει κάθε μέρα να λύνουν μαθηματικές εξισώσεις για να αποφασίσουν ποιος από τους συμβασιούχους πυροσβέστες μπορεί να δουλέψει υπερωρία, νύχτα, εκτός έδρας ή ποιος μπορεί βάσει της νομοθεσίας να επέμβει σε δασικό συμβάν και ποιος σε αστικό.
Για την κάλυψη των ανωτέρω κενών επισημαίνουμε ακόμα μια φορά στη θέση μας ως Ε.Α.Κ.Π. ότι αμέσως θα πρέπει πριν από οποιαδήποτε άλλη πρόσληψη να γίνει η μονιμοποίηση όλων των Πυροσβεστών Πενταετούς Υποχρέωσης και εποχικών συναδέλφων στο Πυροσβεστικό Σώμα ή άλλους τομείς της Πολιτικής Προστασίας ανάλογα με τα τυπικά τους προσόντα.
Στη συνέχεια προκειμένου να καλυφθούν τα κενά με ορίζοντα 5ετίας και λαμβάνοντας υπόψη τις συνταξιοδοτήσεις του 2022, για το έτος 2023-2024, ο αριθμός των εισακτέων στην Πυροσβεστική Ακαδημία θα πρέπει να επαναπροσδιοριστεί τουλάχιστον σε 600 άτομα και όχι μόνο κατά 200 περίπου όπως έγινε σύμφωνα με το ΦΕΚ Β΄ 2269/6-4-2023.
* Τα αναφερόμενα στοιχεία υπηρετούντων υπαλλήλων και κενών οργανικών θέσεων αποτυπώνουν την κατάσταση του προσωπικού έτσι όπως είχε διαμορφωθεί περίπου στα τέλη του 2022 έως τις αρχές του 2023.
Επίσης για άλλη μια χρονιά λόγω ακριβώς αυτής της κατάστασης που επικρατεί με την κατηγοριοποίηση του προσωπικού, θα έχουμε το παράδοξο φαινόμενο, πυροσβέστες να επεμβαίνουν την ίδια ώρα στο ίδιο συμβάν και κάποιος να πληρώνεται υπερωρίες ενώ ο διπλανός του θα μαζεύει ημερήσιες αναπαύσεις. Να αποζημιώνονται για το ίδιο εκτός έδρας με διαφορετικά ποσά. Κάποιος να δικαιούται να εφαρμόσει πυροσβεστικές τεχνικές που για άλλον θα είναι παράνομες και κάποιος ενώ το συμβάν μπορεί να βρίσκεται στην φάση της κορύφωσης να πρέπει να εγκαταλείψει το μέτωπο διότι δεν δικαιολογείται από την σύμβαση του και δεν επαρκούν τα κονδύλια για υπερωριακή εργασία μετά τις 22:00!
ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΙΚΟΣ ΕΞΟΠΛΙΣΜΌΣ
Σε ζητήματα υλικών και υποδομών, ομοίως υπάρχουν προβλήματα που συσσωρεύονται επί δεκαετίες. Για παράδειγμα, το σύνολο των οχημάτων δεν έχει περάσει ποτέ από κάποιο προληπτικό έλεγχο ΚΤΕΟ. Δηλαδή πέρα από οχήματα που ξεκάθαρα δεν μπορούν να επιχειρήσουν σε ακραίες συνθήκες διότι παρουσιάζουν αμέσως μηχανικά προβλήματα υπάρχουν και όλα τα υπόλοιπα που κανείς δεν μπορεί να εγγυηθεί για την ασφαλή λειτουργία τους με επίσημη τεκμηρίωση.
Έχοντας ως δεδομένο πλέον ότι σχεδόν το 85% από τα 3.500 περίπου των οχημάτων του Π.Σ. είναι πάνω της 10ετίας, γίνεται αντιληπτό σε τι κατάσταση βρίσκεται ο επιχειρησιακός στόλος των 2.500 περίπου οχημάτων που λειτουργεί συνεχώς υπό αντίξοες συνθήκες.
ΜΕΣΑ ΑΤΟΜΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ
Οι ελλείψεις σε Μ.Α.Π. είναι ένα διαρκές πρόβλημα για όλες τις κατηγορίες προσωπικού στο Π.Σ. και με δεδομένο το γεγονός ότι για αρκετά χρόνια υπήρχε μια διαρκής υποχρηματοδότηση για την προμήθειά τους ή το ότι αφήνεται στην «φιλάνθρωπη ευαισθησία» μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων, η αύξηση στις πιστώσεις για αγορές ειδών υπόδησης, εξάρτησης και ιματισμού κατά 71% στον φετινό προϋπολογισμό σε σχέση με αυτές του 2018 που από 2.100.135,00 ευρώ έφτασαν σταδιακά στα 7.500.000,00 ευρώ το 2023, δεν επαρκεί για να καλυφθούν πλήρως οι ανάγκες του προσωπικού που δημιουργήθηκαν σε βάθος δεκαετιών!
Αρκετοί συνάδελφοι συνεχίζουν να επεμβαίνουν στα συμβάντα με αστικά κράνη άνω των 20 ετών και δασικά άνω των 15 ετών. Υπάρχουν συνάδελφοι στους οποίους έχουν δοθεί κοινά στρατιωτικά άρβυλα προκειμένου να επεμβαίνουν σε δασικές πυρκαγιές. Φυσικά δεν μιλάμε για το ζήτημα χορήγησης πιο σύγχρονου ατομικού εξοπλισμού, σε ατομικές προσωπίδες, συστήματος ενδοεπικοινωνίας και του κοινόχρηστου όπως οι αναπνευστικές συσκευές και κάθε παρελκόμενο εξάρτημά τους, σύγχρονες ειδικές στολές προσέγγισης εξειδικευμένων πυρκαγιών όπως χημικές κ.α.. Οι ελλείψεις αυτές δημιουργούν μια εύλογη ανησυχία για το κατά πόσο ο εξοπλισμός είναι ο κατάλληλος όχι μόνο ποσοτικά αλλά και ποιοτικά για την ασφαλή εκτέλεση των καθηκόντων μας.
ΚΤΙΡΙΑΚΕΣ ΥΠΟΔΟΜΕΣ
Ένα ακόμη σοβαρό πρόβλημα που αντιμετωπίζει το Π.Σ. είναι οι κτιριακές του υποδομές, αφού οι περισσότερες των περιπτώσεων με εξαίρεση τις επτά (7) υπηρεσίες που έγιναν με προγράμματα Σ.Δ.Ι.Τ. και κάποιων ακόμη ελαχίστων εξαιρέσεων, στεγάζονται σε ακατάλληλα κτίρια που δεν έχουν σχεδιαστεί εξ αρχής για να στεγάσουν πυροσβεστικές υπηρεσίες, αλλά απλά ενοικιάστηκαν ή παραχωρήθηκαν από δήμους και δασαρχεία όταν έγινε το 1998 η μεταφορά της δασοπυρόσβεσης στο Π.Σ.
Είναι δεκάδες οι πυροσβεστικές υπηρεσίες και τα πυροσβεστικά κλιμάκια που στεγάζονται σε παλαιωμένα και προβληματικά κτίρια.
Ενδεικτικά παραδείγματα για τα οποία έκανε πρόσφατα αντίστοιχες παρεμβάσεις η Ε.Α.Κ.Π., είναι τα Πυροσβεστικά Κλιμάκια Αργυράδων Κέρκυρας, Καρπάθου και Πλωμαρίου Λέσβου. Τα συγκεκριμένα κλιμάκια αποτελούν σαφώς κάποιες ιδιαίτερα σοβαρές περιπτώσεις, όμως αυτό δε σημαίνει καθόλου ότι σε πολλά άλλα κτίρια δεν υπάρχουν σημαντικά προβλήματα και ελλείψεις. Τέτοιο παράδειγμα αποτελεί και η Π.Υ. Βόλου, όπου υπάρχει χρόνιο και έντονο κτιριακό πρόβλημα.
Είναι η πολιτική όλων των κυβερνήσεων που ως πρώτη προτεραιότητα έχει την ιδιωτική κερδοφορία και οδηγεί στην καταβολή περίπου 5.000.000 ευρώ ετησίως για μισθώσεις κτιρίων αντί για κατάρτιση σχεδίων ανέγερσης των εγκαταστάσεων ακριβώς στα πρότυπα των μελετών που υπάρχουν στο Α.Π.Σ. για την κατασκευή κατάλληλων εγκαταστάσεων για την στέγαση Πυροσβεστικών Υπηρεσιών.
Στην ίδια μοίρα βρίσκονται και αρκετά πυροφυλάκια τα οποία είναι ακατάλληλα να στεγάσουν τους συναδέλφους οι οποίοι μάλιστα περνάνε πάρα πολλές ώρες στον ίδιο χώρο κατά τη θερμή περίοδο του καλοκαιριού. Φυσικά εκεί το κόστος συντήρησης ή ανέγερσης είναι εξαιρετικά χαμηλότερο αλλά και πάλι μοιάζει σε πολλές περιπτώσεις δυσβάσταχτο για τους οικονομικά ασφυκτιούντες Ο.Τ.Α..
ΤΗΛΕΠΙΚΟΙΝΩΝIΕΣ
Διαχρονικό πρόβλημα στον εξοπλισμό αποτελούν και τα συστήματα ασύρματης επικοινωνίας όπου από το ακριβοπληρωμένο ψηφιακό σύστημα Tetra γυρίσαμε την τελευταία δεκαετία πίσω στο αναλογικό VHF το οποίο η πράξη έχει αποδείξει ότι δεν παρέχει το ίδιο καλή επικοινωνία ειδικά σε περιοχές με έντονο ανάγλυφο ή κλειστούς χώρους.
Η υφιστάμενη κατάσταση σε μία νευραλγική υπηρεσία πρώτης γραμμής για την προστασία της ανθρώπινης ζωής, των υποδομών και του περιβάλλοντος όπως είναι το Π.Σ. δημιουργεί εύλογους συνειρμούς για το ποιον τελικά αφορά το «θαύμα» της ψηφιακής μετάβασης, αφού όταν πρόκειται ένα λαϊκό σπίτι να «βγει στο σφυρί» όλα γίνονται με λίγα «κλικ» στον υπολογιστή, αλλά όταν πρόκειται να προστατευτεί από φυσικές καταστροφές η τεχνολογία μένει στη δεκαετία του 1980!
Επιπροσθέτως αρκετές είναι και οι υπηρεσίες ανά την επικράτεια όπου οι υπολογιστές τους χρειάζονται αντικατάσταση ή αναβάθμιση.
ΠΙΣΤΩΣΕΙΣ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΚΛΙΜΑΤΙΚΗΣ ΚΡΙΣΗΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ
Η αύξηση που εμφανίζεται κατά 39.788.000 ευρώ σε σχέση με τον προϋπολογισμό του 2022, αφορά αποκλειστικά και μόνο την κατά 40.000.000 ευρώ αύξηση των δαπανών για την μίσθωση ιδιωτικών εναέριων μέσων, αφού από τα 22.800.000 ευρώ που πιστώθηκαν πέρυσι στον προϋπολογισμό του υπουργείου για την ενοικίαση των εναέριων μέσων, οι φετινές πιστώσεις ανήλθαν στα 62.800.000 ευρώ! Ενώ οι πιστώσεις για το σύνολο των λειτουργικών αναγκών του Πυροσβεστικού Σώματος είναι μειωμένες κατά 212.000 ευρώ σε σχέση με πέρυσι.
Το γεγονός ότι ενώ οι πιστώσεις για την ενοικίαση των εναέριων μέσων αντιστοιχούν στο 44,51% του συνόλου των λειτουργικών αναγκών του Πυροσβεστικού Σώματος, αποκαλύπτουν ότι ο στρατηγικός σχεδιασμός για την μεταφορά αρμοδιοτήτων πυροπροστασίας σε ιδιώτες, Δήμους, Περιφέρειες, Μ.Κ.Ο. και Εθελοντικές οργανώσεις με την παράλληλη αποδυνάμωση του κεντρικού κρατικού μηχανισμού είναι σε πλήρη εξέλιξη με ότι φυσικά συνεπάγεται σε βάρος της πυροπροστασίας και της Δασοπροστασίας της χώρας και την ασφάλεια του Ελληνικού λαού!
Έντονο προβληματισμό δημιουργεί επίσης, ειδικότερα στους συμβασιούχους συναδέλφους, η σημαντική μείωση κατά 7.500.000 ευρώ σε σχέση με πέρυσι στις πιστώσεις για την μισθοδοσία τους!
ΕΚΤΙΜΗΣΕΙΣ – ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
Για την αντιμετώπιση των παραπάνω προβλημάτων δεν αρκούν προετοιμασίες της τελευταίας στιγμής αλλά χάραξη μιας ολότελα διαφορετικής στρατηγικής στον τομέα της πυρασφάλειας.
Στρατηγική τέτοια όπου η αποκλειστική ευθύνη θα ανήκει στο κράτος χωρίς να διαχέεται και να συγχέεται με αρμοδιότητες Ο.Τ.Α. Α΄ και Β΄ βαθμού και φυσικά μακριά από οποιαδήποτε λογική κόστους – οφέλους, οικονομικής κερδοφορίας και ανταποδοτικότητας. Εξυπακούεται ότι σε ένα τέτοιο πλαίσιο λειτουργίας δεν έχουν καμία θέση οι διάφοροι επιχειρηματικοί όμιλοι και οι Μ.Κ.Ο. ενώ οι όποιες εθελοντικές οργανώσεις θα πρέπει να τελούν υπό αυστηρό κρατικό έλεγχο και συντονισμό.
Με την αντιπυρική περίοδο να έχει είδη ξεκινήσει θέτουμε για άλλη μια φορά ορισμένα από τα διαχρονικά μας αιτήματα ενώπιον της πολιτείας και κάθε αρμόδιου:
· Να καταργηθεί κάθε αντεργατική διάταξη που προωθεί ελαστικές σχέσεις εργασίας, απλήρωτες υπερωρίες, εξαντλητικά ωράρια, προληπτικές επιφυλακές, συνεχόμενες μετακινήσεις και μεταθέσεις με τη δικαιολογία των ολοένα και πιο συχνών εκτάκτων υπηρεσιακών αναγκών.
· Να γίνει άμεση, μονιμοποίηση όλων των συναδέλφων 5ετών, εποχικών και των Ε.ΜΟ.Δ.Ε.
· Οι εισακτέοι στην Πυροσβεστική Ακαδημία, μέσω πανελληνίων, να είναι αυξημένοι και τόσοι ώστε με βάση συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα, να γίνει πλήρωση των χιλιάδων κενών οργανικών θέσεων.
· Να ενταχθεί όλο το προσωπικό του Π.Σ. στα Βαρέα – Ανθυγιεινά και Επικίνδυνα Επαγγέλματα με ότι αυτό συνεπάγεται για τα ασφαλιστικά, συνταξιοδοτικά και οικονομικά δικαιώματα των πυροσβεστών.
· Να γίνει πλήρη εφαρμογή των θεσμοθετημένων και άμεση λήψη των απαιτούμενων μέτρων προστασίας της υγείας και της ασφάλειας στους χώρους εργασίας μας. Να γίνει επιτέλους η θεσμοθέτηση του Π.Δ. για την προστασία της υγείας και ασφάλειας στα επιχειρησιακά συμβάντα. Ιατρικοί έλεγχοι για όλο το προσωπικό. Να υπάρχει παρουσία ασθενοφόρου με εξειδικευμένο προσωπικό στα συμβάντα. Να εξασφαλισθούν κατάλληλες εγκαταστάσεις για ξεκούραση όταν συνδράμουμε σε πυρκαγιές, διασώσεις κ.α. μακριά από την έδρα της υπηρεσίας μας. Να χορηγείται πλήρη και επαρκή διοικητική μέριμνα.
· Να δοθεί χρηματική αποζημίωση για την υπερωριακή εργασία και την εργασία κατά την διάρκεια Κυριακών και Αργιών, όπως ισχύει για όλους τους πολιτικούς δημόσιους υπαλλήλους.
· Να γίνεται τακτικός τεχνικός έλεγχος από ΚΤΕΟ του Δημοσίου για κάθε όχημα του Π.Σ.
· Να αυξηθούν σημαντικά οι πιστώσεις για την πλήρη κάλυψη όλων των λειτουργικών αναγκών του Π.Σ.
· Να χρηματοδοτηθούν με πλήρη επάρκεια έστω και τώρα προγράμματα για προληπτικές παρεμβάσεις σε όλα τα δασικά οικοσυστήματα της χώρας.
· Να ενισχυθεί η Διεύθυνση Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών με προσωπικό και μέσα. Εφόσον οι πρόσφατα ορκισθέντες αξιωματικοί Ειδικών καθηκόντων δεν επαρκούν για αυτό να δοθεί αμέσως η δυνατότητα μετάταξης σε μέλη του προσωπικού που διαθέτουν τα αντίστοιχα τυπικά προσόντα.
Καταθέτουμε τις προτάσεις και τους προβληματισμούς μας στα καθ’ ύλην πολιτειακά όργανα και τον ελληνικό λαό. Για όλους αυτούς τους λόγους καλούμε κάθε συνάδελφο να υιοθετήσει το πλαίσιο θέσεων και αιτημάτων της Ε.Α.Κ.Π. και να είναι σε αγωνιστική ετοιμότητα και κατά τη διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου, πιέζοντας μέσα από τα όργανα των κατά τόπους Ε.Υ.Π.Σ. για ανάληψη αποφάσεων και αγωνιστικών πρωτοβουλιών.
Με σχέδιο και σωστή οργάνωση του αγώνα μας οφείλουμε να θέσουμε τέλος σε αυτόν τον κατηφορικό δρόμο που έχει αποδειχτεί πολλές φορές τα τελευταία χρόνια ότι κοστίζει σε ανθρώπινες ζωές, φυσικό πλούτο της χώρας και περιουσίες του ελληνικού λαού.
Η Ενωτική Αγωνιστική Κίνηση Πυροσβεστών δεσμεύεται ότι, μπροστά σε αυτή την τραγική κατάσταση που έχει δημιουργηθεί από τις καταστροφικές πολιτικές που εφαρμόζονται διαχρονικά σε βάρος των εργασιακών μας δικαιωμάτων και στην οργάνωση της πυροπροστασίας της χώρας και βρίσκουν πρόσφορο έδαφος υλοποίησης εξαιτίας της αδράνειας και του συμβιβασμού που έχουν επιλέξει ως στάση οι εκπρόσωποι του κυβερνητικού συνδικαλισμού, το αμέσως επόμενο διάστημα θα καταθέσει προς όλες τις κατηγορίες εργαζομένων του Π.Σ. και τις συνδικαλιστικές τους οργανώσεις, προτάσεις για την διαμόρφωση διεκδικητικού πλαισίου αιχμής και την οργάνωση κλιμακούμενων αγωνιστικών κινητοποιήσεων!