Ο στόχος των νέων μέτρων κατά της ακρίβειας που ανακοινώθηκαν την Τετάρτη (10/1/2024) είναι να «παγώσουν» ή στην καλύτερη περίπτωση να αρχίσουν να μειώνονται και οι τιμές σε βασικά είδη. Και αυτό να συμβεί, όχι σε ορίζοντα πολλών μηνών, αλλά σε έναν ορίζοντα, τουλάχιστον μέχρι το τέλος Μαρτίου. Όπως ανέφερε ο δημοσιογράφος της ΕΡΤ, Άκης Αθανασόπουλος, δεν αποκλείεται, αν δεν δούμε αποτελέσματα μέχρι τέλος Μαρτίου, να υπάρξουν και πρόσθετα μέτρα στο τραπέζι.
Πότε θα μειωθεί η τιμή στο βρεφικό γάλα
Στο βρεφικό γάλα μπαίνει ένα πλαφόν στο μεικτό περιθώριο κέρδους. Δηλαδή δεν θα συγκρίνεται τι κέρδος είχε πέρυσι ή πρόπερσι μία πολυεθνική, αλλά τι κέρδος θα βγάλει το 2024. Και το κέρδος αυτό πρέπει να είναι λειτουργικό κόστος της εταιρείας συν 7%. Σε δύο τρεις πολυεθνικές για τις οποίες υπάρχουν κάποια στοιχεία το κέρδος σε κάποιες περιπτώσεις, όχι σε όλες, ξεπερνάει και το 20%. Άρα αν πέσει στο 7, αυτό σημαίνει ότι στο ράφι των φαρμακείων και των σουπερμάρκετ θα πρέπει μέσα στις επόμενες εβδομάδες οι γονείς που αγοράζουν βρεφικό γάλα να δουν κάποια αισθητή διαφορά.
Ο Μάρτιος τέθηκε σαν χρονικό ορόσημο για το τρίτο μέτρο το οποίο αφορά τα οπωροκηπευτικά «Από το χωράφι στο ράφι» και θέλει μια περίοδο περίπου δύο μηνών για να αποδώσει.
Τι αλλάζει με τις προσφορές και τις εκπτώσεις
Εδώ μία ελληνική εταιρεία ή μία πολυεθνική το 2023 έκανε προωθητικές ενέργειες στα προϊόντα της ύψους ενός εκατομμυρίου ευρώ. Έχοντας αυτό το δεδομένο, το υπουργείο Ανάπτυξης ζητάει από τη συγκεκριμένη εταιρία το 2024 να κάνει 30% μειωμένες προωθητικές ενέργειες, να πάρει δηλαδή 700.000 ευρώ. Τη διαφορά δεν θα την καρπωθεί η εταιρία, ούτε το σούπερ μάρκετ. Τη διαφορά, λέει το υπουργείο Ανάπτυξης, θα την καρπωθεί ο καταναλωτής. Διότι αυτή η εταιρία, αυτές οι τριακόσιες χιλιάδες που δεν θα τις δώσει σε προωθητικές ενέργειες, θα πάει και θα τις ρίξει πάνω στην αρχική τιμή, άρα θα μειώσει τις αρχικές τιμές των προϊόντων της σε αξία ίση με τις τριακόσιες χιλιάδες ή με το 30% κούρεμα στις εκπτώσεις και τις προσφορές. Αυτό σημαίνει ότι θα προκύψει μία νέα λιανική τιμή και το υπουργείο ελπίζει ότι θα είναι αισθητά χαμηλότερη. Οι εκπτώσεις λοιπόν και οι προσφορές θα πρέπει να γίνουν επί της νέας λιανικής τιμής. Αν κάποια εταιρεία αποφασίσει να κάνει ανατιμήση στο τιμολόγιο ενός προϊόντος της είτε τροφίμου είτε κάποιο είδος νοικοκυριού, – καθαριστικά είδη ατομικής υγιεινής – αυτή η εταιρεία για τρεις μήνες δεν μπορεί να βάλει το προϊόν αυτό σε έκπτωση ή σε προωθητική ενέργεια. Είναι υποχρεωμένη να το πουλάει τεμάχιο – τεμάχιο στην αρχική τιμή. Το τι θα γίνει στους τρεις μήνες και σε περίπτωση που υπάρξει νέα ανατίμηση αυτό το μέτρο θα επαναλαμβάνεται.
«Από το χωράφι στο ράφι»
Εδώ υπήρχε μια καταστρατήγηση του λεγόμενου πιστωτικού τιμολογίου και τώρα θα έχουν το δικαίωμα πιστωτικού τιμολογίου οι προμηθευτές των σούπερ μάρκετ και των μίνι μάρκετ και των παντοπωλείων που θα τα προμηθεύουν με οπωροκηπευτικά, αλλά θα είναι μέχρι το 3% της αξίας των προϊόντων και θα είναι τα τιμολόγια αυτά για καταστροφές ή για φύρα. Μέχρι τώρα δεν υπήρχε όριο και αυτό νόθευε λίγο τον ανταγωνισμό και δεν υπήρχε και σαφής εικόνα πως φτάνουν οι τιμές στο ράφι.
Ρεπορτάζ: Άκης Αθανασόπουλος