Στην πρώτη Διυπουργική που έγινε στο Μέγαρο Μαξίμου για το ζήτημα -με τη συμμετοχή του Ακη Σκέρτσου, του Θανάση Κοντογεώργη, του Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, του Δημήτρη Παπαστεργίου, της Χριστίνας Αλεξοπούλου και στελεχών της Αυτοδιοίκησης- συζητήθηκαν ακόμα αλλαγές στον τρόπο εξέτασης για τα διπλώματα, όπως και η αναβάθμιση της αστυνόμευσης στους δρόμους, τόσο μέσα στις πόλεις όσο και στους εθνικούς δρόμους.
Αλλαγές στον ΚΟΚ
Οπως πληροφορείται το «ΘΕΜΑ», το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ετοιμάζει την πρώτη αλλαγή του ΚΟΚ μετά το 2008. Εκτοτε πολλά έχουν αλλάξει, με πιο χαρακτηριστικό τη μικροκινητικότητα στο εσωτερικό των πόλεων. Σύμφωνα με πληροφορίες, το υπουργείο προσανατολίζεται στη μείωση του ορίου ταχύτητας σε πολλούς δρόμους εντός των πόλεων στα 30 χιλιόμετρα/ώρα αντί για 50 που ισχύει σήμερα. Παράλληλα, σημειώνεται πως παρά το γεγονός ότι η ποιότητα των οδικών αξόνων ανά τη χώρα βελτιώνεται και οι εθνικές οδοί αναβαθμίζονται, το υπουργείο δεν προκρίνει την αύξηση των ορίων ταχύτητας εκτός των πόλεων.
Οπως εξηγούν αρμόδιες πηγές από το υπουργείο Μεταφορών, ο βασικός λόγος που υπαγορεύει τη δραστική μείωση του ορίου ταχύτητας είναι η διαπίστωση ότι τα περισσότερα θανατηφόρα τροχαία γίνονται εντός του αστικού ιστού.
Ο νέος ΚΟΚ αναμένεται να έρθει μέσα στο πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους και η προετοιμασία του έχει σχεδόν ολοκληρωθεί από την υφυπουργό Μεταφορών Χριστίνα Αλεξόπουλου.
Κόκκινα φανάρια
Οι αλλαγές στον ΚΟΚ, όμως, δεν θα περιοριστούν στα όρια ταχύτητας. Αναμένεται επίσης να αυστηροποιηθούν οι ποινές για σοβαρές παραβάσεις που συνδέονται με σοβαρά και ειδικά θανατηφόρα τροχαία δυστυχήματα, ενώ στο μικροσκόπιο προς αυστηροποίηση είναι οι διατάξεις για την παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, την υπερβολική ταχύτητα, την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, τα ανασφάλιστα οχήματα και την αντικανονική προσπέραση.
Ως προς τα πρόστιμα που βεβαιώνονται, και ειδικά αυτά που προκύπτουν από κάμερες επιτήρησης της κυκλοφορίας, προβλέπεται ότι θα αναρτώνται σε ηλεκτρονική πλατφόρμα (προκειμένου να αποφεύγεται το ελληνικό φαινόμενο του σβησίματος των κλήσεων) και τα πρόστιμα θα αποστέλλονται με SMS στο κινητό του ιδιοκτήτη του οχήματος.
Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, το υπουργείο προσανατολίζεται στο να αφαιρείται το δίπλωμα ενός οδηγού σε μια τροχαία παράβαση, αλλά να μην αφαιρούνται οι πινακίδες του οχήματος, προκειμένου να «μένει» στην οικογένεια. Επίσης, αυτό που συζητείται είναι η αυστηροποίηση των διαδικασιών για την έκδοση διπλωμάτων οδήγησης, με μεγαλύτερη ψηφιοποίηση των διαδικασιών. Αυτό που έχει παρατηρηθεί είναι ότι πολλές σχολές οδηγών αντιμετωπίζουν τα θεωρητικά μαθήματα ως μια… απλή τυπικότητα, με αποτέλεσμα πολλοί υποψήφιοι να μην τα παρακολουθούν καν.
Υπό αυτό το πρίσμα, αναμένεται να ψηφιοποιηθεί η διαδικασία των λεγόμενων «θεωρητικών» προκειμένου να διασφαλίζεται η παρακολούθηση. Επίσης, το επόμενο διάστημα θα αλλάξουν τα εγχειρίδια εξετάσεων, ενώ θα υπάρξουν και ειδικές προβλέψεις για μια σειρά υποψηφίων που είναι αναλφάβητοι – τόσο Ελληνες όσο και μετανάστες. Οπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές, πάντως, έχει μείνει ανεφάρμοστος ο νόμος για την τοποθέτηση καμερών στις πρακτικές εξετάσεις που δίνονται και είναι προτεραιότητα το επόμενο διάστημα να δοθεί έμφαση στην ενίσχυση της διαφάνειας και σε αυτό το σκέλος της εξέτασης.
Drones και κάμερες
Ενα άλλο κρίσιμο σκέλος, για το οποίο η κυβέρνηση έχει δεχθεί αρκετές επικρίσεις, έχει να κάνει με τον τρόπο που λειτουργεί ή δεν λειτουργεί σε αρκετές περιπτώσεις η Τροχαία. Το νέο εργαλείο που έχει στα χέρια της η ΕΛ.ΑΣ. είναι τα drones για τον έλεγχο της κυκλοφορίας, που αυτές τις μέρες έχουν ξεκινήσει δοκιμαστικές πτήσεις. Η εικόνα από τα drones μεταδίδεται στον θάλαμο επιχειρήσεων και παρακολούθησης και ελέγχου κυκλοφορίας της Τροχαίας.
Ενα χαρακτηριστικό παράδειγμα που αναφέρουν αρμόδιες πηγές είναι ότι ένα drone από ύψος λίγο πάνω από τα 100 μέτρα μπορεί να δώσει πλήρη εικόνα για την κυκλοφορία στην Κηφισίας από το ύψος του Υγεία στα Σίδερα Χαλανδρίου έως περίπου το ύψος του Αττικού Αλσους στο Μαρούσι. Συνεπώς, ανάλογα με τις ανάγκες που θα προκύπτουν σε καθημερινή βάση, η ΕΛ.ΑΣ. θα στέλνει επιτόπιες δυνάμεις για τη ρύθμιση κυκλοφοριακών προβλημάτων. Μάλιστα, ήδη τις τελευταίες εβδομάδες, ειδικά σε ώρες αιχμής, έχει πυκνώσει η παρουσία της Τροχαίας σε σημεία που συγκεντρώνουν μεγάλο όγκο αυτοκινήτων.
Μία από τις προτεραιότητες του υπουργείου είναι και η τοποθέτηση περισσότερων καμερών στους δρόμους προκειμένου να «αυτοματοποιηθεί» η καταγραφή τροχαίων παραβάσεων και να αποστέλλεται η «λυπητερή» της παράβασης αυτομάτως στον ιδιοκτήτη του οχήματος, όπως συμβαίνει σε πολλές άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Μία ακόμα επιλογή προς συζήτηση είναι η τοποθέτηση αισθητήρων στους δρόμους. Σε κάθε περίπτωση, η αρχή γίνεται από τη διεύρυνση της χρήσης καμερών στο Λεκανοπέδιο της Αττικής, αν και αρμόδιες πηγές επισημαίνουν ότι η ανάπτυξη ενός πλήρους δικτύου χρειάζεται χρόνο. Ως χαρακτηριστικό παράδειγμα αναφέρεται το Παρίσι που διαθέτει πάνω από 4.000 κάμερες ελέγχου της κυκλοφορίας, οι οποίες όμως τοποθετήθηκαν σε ένα βάθος 20 χρόνων, από το 2003 έως το 2023.
Προτεραιότητα
Οι παριστάμενοι στη σύσκεψη αντελήφθησαν ότι το ζήτημα για τον κ. Μητσοτάκη είναι πρώτης προτεραιότητας. Ούτως ή άλλως, μια απλή παράθεση στοιχείων για την κατάσταση στους δρόμους της χώρας μας είναι ενδεικτική. Η Ελλάδα είναι στις τελευταίες θέσεις των ευρωπαϊκών δεικτών για την παλαιότητα των οχημάτων που κυκλοφορούν, καθώς η οικονομική κρίση προφανώς έκανε πολυτέλεια την προοπτική αλλαγής οχήματος για πολλά νοικοκυριά, ενώ σχεδόν όλα τα οχήματα εμφανίζονται να περνούν από τα ΚΤΕΟ της χώρας χωρίς προβλήματα.
Ακόμα, η οδηγική συμπεριφορά των Ελλήνων είναι εξαιρετικά προβληματική, με πλείστες όσες τροχαίες παραβάσεις και υπερεκτίμηση των δυνατοτήτων τους. Οπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές, το κόστος των τροχαίων ατυχημάτων και δυστυχημάτων για τον κρατικό προϋπολογισμό ανέρχεται στα 10 δισ. ευρώ μεσοσταθμικά σε ετήσια βάση.
Ξεχωριστό ρόλο στους σχεδιασμούς έχει η Περιφέρεια Αττικής, καθώς η πλειονότητα των τροχαίων ατυχημάτων λαμβάνουν χώρα εντός του αστικού ιστού, ενώ εκεί παρατηρούνται και τα μεγαλύτερα προβλήματα με την κίνηση στους δρόμους. Η Περιφέρεια θα επενδύσει άμεσα 164 εκατ. ευρώ για τις προτεραιότητες που αφορούν την οδική κυκλοφορία, ενώ το επόμενο διάστημα δρομολογείται και μια σειρά παρεμβάσεων ως προς την ασφαλτόστρωση κεντρικών οδικών αρτηριών (Κηφισός, Κηφισίας, Μεσογείων), αλλά και παρεμβάσεις σε κόμβους και στηθαία αυτών των οδικών αρτηριών που είναι παλαιάς κατασκευής.
Σημειωτέον ότι ως προς τη διεύθυνση διαχείρισης μητροπολιτικών υποδομών πολιτικός προϊστάμενος είναι ο ίδιος ο περιφερειάρχης Νίκος Χαρδαλιάς εφόσον δεν ορίστηκε αρμόδιος αντιπεριφερειάρχης, γεγονός ενδεικτικό της σημασίας που αποδίδει ο ίδιος στο θέμα.
Δυστυχήματα με νεκρούς μέσα στην πόλη και το κοντέρ στα 180…
Τη νύχτα της 23ης Ιανουαρίου, δύο 19χρονα παιδιά, ο Γιάννης και η Διονυσία, άφησαν την τελευταία τους πνοή στη λεωφόρο Βουλιαγμένης, όταν το αυτοκίνητο στο οποίο επέβαιναν βγήκε από την πορεία του και προσέκρουσε, αρχικά, σε διαχωριστική νησίδα και στη συνέχεια σε δέντρο και σε κολώνα φωτισμού. Το κοντέρ, πριν χαθεί ο έλεγχος, είχε γράψει 180. Λίγες ώρες αργότερα, άλλοι δύο άνθρωποι που επέβαιναν σε μοτοσικλέτα σκοτώθηκαν στην περιοχή της Ομόνοιας.
Δυστυχήματα όπως αυτά, μέσα στον αστικό ιστό, καταγράφονται ολοένα και πιο συχνά στην Ελλάδα. Η χώρα μας, άλλωστε, σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στατιστικά στοιχεία, είναι η τέταρτη χώρα με τα περισσότερα τροχαία δυστυχήματα στην Ευρώπη. Στα 27 κράτη-μέλη της Ε.Ε., ο μέσος αριθμός νεκρών σε τροχαία ανά εκατομμύριο κατοίκους ήταν 46 άνθρωποι το 2022. Ο ίδιος αριθμός για την Ελλάδα ήταν 61…
Σύμφωνα με τις υπηρεσίες της Τροχαίας, οι βασικές αιτίες των τροχαίων ατυχημάτων και δυστυχημάτων στην Ελλάδα είναι η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, η κίνηση στο αντίθετο ρεύμα, η υπερβολική ταχύτητα, η μη χρήση κράνους ή ζώνης, η χρήση του κινητού κατά την οδήγηση, που χαρακτηρίζεται πλέον ως μάστιγα, η παραβίαση του κόκκινου σηματοδότη, αλλά και οι αντικανονικοί ελιγμοί – επιθετική οδήγηση. Τα καθημερινά ατυχήματα σε μεγάλους οδικούς άξονες της Αττικής, όπως ο Κηφισός, που έχουν ως αποτέλεσμα τεράστια ταλαιπωρία χιλιάδων οδηγών, αποδίδονται σε μεγάλο βαθμό στην επιθετική οδήγηση, αλλά και τη χρήση του κινητού τηλεφώνου.
Μόλις την περασμένη Πέμπτη, ένας ακόμη άνθρωπος έχασε τη ζωή του, στην περιοχή του Ασπροπύργου, όταν στην προσπάθειά του να διασχίσει την εθνική οδό παρασύρθηκε από φορτηγό. Τέτοια δυστυχήματα καταγράφονται πολύ συχνά στην Ελλάδα.
Ωστόσο, αυτό που διαπιστώνεται είναι ότι τα περισσότερα θανατηφόρα δυστυχήματα γίνονται πλέον εντός των πόλεων και κατά δεύτερο λόγο στο επαρχιακό οδικό δίκτυο, γεγονός που κάνει τη λήψη μέτρων αστυνόμευσης και επιτήρησης πιο αναγκαία από ποτέ.
Φωτογραφία: Eurokinisi