Aυξημένες έως και 20% είναι οι χρεώσεις στους λογαριασμούς κινητής τηλεφωνίας, σταθερής και Internet των πολιτών από τους παρόχους το τελευταίο διάστημα σε σχέση με τις προηγούμενες χρεώσεις.
Αυτό συμβαίνει σύμφωνα με την εφημερίδα “ΤΑ ΝΕΑ” μετά το «stop» στην αιτούμενη αναπροσαρμογή των συμβολαίων από την κυβέρνηση. Μάλιστα σχεδόν για το σύνολο των συμβολαίων που λήγουν, οι εταιρείες τηλεπικοινωνιών προτείνουν στους πελάτες τους νέα αυξημένα τιμολόγια.
Το επιχείρημα των παρόχων
Το επιχείρημα των παρόχων είναι ότι ύστερα από 12, 18 ή 24 μήνες (που είναι και το πιο σύνηθες) η προσφορά που σας είχε κάνει η εταιρεία έληξε και τώρα σας προτείνει να συνεχίσετε στο ίδιο πρόγραμμα αλλά με μια αύξηση πχ 4 ευρώ έως 7 ευρώ σε ένα πακέτο που πριν προσφερόταν στα 24 έως 27 ευρώ/μήνα. Αξιοσημείωτο είναι δε πως σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της Eurostat, οι τηλεπικοινωνίες στην Ελλάδα είναι τουλάχιστον 50% ακριβότερες από τον μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Οι εκπτώσεις
Σύμφωνα με την εφημερίδα “ΤΑ ΝΕΑ” οι νέες αυξήσεις από πλευράς των τηλεπικοινωνιακών παρόχων αφορούν κυρίως τους συνδρομητές που στο παρελθόν είχαν αποκτήσει μια σύνδεση συμβολαίου με έκπτωση από τον ονομαστικό κατάλογο. Ωστόσο, δεδομένου ότι σχεδόν όλοι οι καταναλωτές με συμβόλαιο είτε κινητής είτε σταθερής τηλεφωνίας απέκτησαν τις συνδέσεις τους μέσω προσφορών, οι νέες αυξήσεις αφορούν όλους τους συνδρομητές.
Συγκεκριμένα, οι τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι ζητούν τις αυξήσεις, δεδομένου ότι οι καταναλωτές βρίσκονται πλέον εκτός συμβολαίου (λόγω λήξης). Μάλιστα ορισμένες εταιρείες καλούν τους συνδρομητές 3 ή και 5 μήνες πριν από τη λήξη του συμβολαίου τους, επισημαίνοντας τους ότι υπάρχει μια ειδική προσφορά για αυτούς με μια αύξηση της χρέωσης πχ έως 20%. Συστήνουν δε στους συνδρομητές να επιλέξουν άμεσα αυτήν την προσφορά, καθώς αυτή δεν θα είναι διαθέσιμη για πολύ καιρό. Ο συνδρομητής, ανεξαρτήτως εάν έλαβε υπηρεσίες με έκπτωση ή όχι από τον τιμοκατάλογο, δεν είναι υποχρεωμένος να δεχθεί την προτεινόμενη αύξηση. Μπορεί να ζητήσει αζημίως για τον ίδιο, εφόσον το συμβόλαιο του έχει λήξει, τη μεταφορά του στο δίκτυο άλλου παρόχου (φορητότητα). Φυσικά, οι εταιρείες ποντάρουν στο γεγονός της «αδράνειας» του καταναλωτή. Αν ο τελευταίος κάνει την κίνηση να ζητήσει αλλαγή παρόχου τότε είναι πολύ πιθανόν να επανέλθει στην αρχική προσφορά, δηλαδή σε αυτήν που ίσχυε τους τελευταίους 12, 18 ή 24 μήνες.
Οι διεθνείς οργανισμοί (όπως η ΕΕ, ο ΟΟΣΑ, η Ookla κ.λπ.) κατατάσσουν την Ελλάδα στην 27η θέση στην Ευρώπη και πέριξ της 100ής θέσης παγκοσμίως. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση των ταχυτήτων σύνδεσης στο Internet όπου οι πραγματικές ταχύτητες στη χώρα μας διαφέρουν κατά πολύ (είναι χαμηλότερες) σε σχέση με τις ονομαστικές.
Οι καταγγελίες
Σε περιπτώσεις όπου παρουσιάζονται οι ακόλουθες αποκλίσεις, ο συνδρομητής έχει το δικαίωμα να καταγγείλει τη σύμβασή του αζημίως εφόσον το πρόβλημα δεν διορθωθεί εντός 30 ημερών:
Στα σταθερά δίκτυα: Αποκλίσεις μεγαλύτερες του 30% για τα ADSL δίκτυα και 20% για τις υπόλοιπες τεχνολογίες (π.χ. VDSL, Fiber To The Home – FTTH) από την τιμή της ελάχιστης ταχύτητας.
Στα κινητά δίκτυα: Αποκλίσεις μεγαλύτερες του 10% από την τιμή της μέγιστης ταχύτητας, σύμφωνα με τις συνθήκες που προβλέπει ο Εθνικός Κανονισμός Ανοικτού Διαδικτύου – ΕΚΑΔ (μέτρηση όταν ο χρήστης βρίσκεται σε εξωτερικό χώρο και εφόσον δεν κινείται με όχημα).